Svar: Hvad mærker jeg?
13. december 2004
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med graviditeten. Man beregner terminstidspunktet udfra sidste menstruations første dag og hvis man er i tvivl om dette tidspunkt, så er det en god idé at blive scannet, som din læge har foreslået.
Jeg vil formode at de smerter du oplever er det man kalder for ligamentsmerter. Livmoderen bliver ligesom holdt fast af nogle sener eller bånd, som sidder på begge sider af livmoderen. Når livmoderen begynder at vokse, kan det trække i disse bånd og give ømhed, jag og smerter især i lysken.
At have ligamentsmerter er helt normalt og ganske ufarligt, og man kan desværre ikke gøre andet end at hvile sig, til det er gået over.
Jeg tror du bare indtil videre skal nyde din graviditet og så glæde dig til scanningen i januar.
Også glædelig december til dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske