Svar: Graviditet og tandlæge
7. december 2004
Alder:
0 mdr.
Kære lykkelige gravide
Jeg synes du skal snakke med tandlægen omkring det at du nu er gravid, og hvordan I skal forholde jer.
Hvis tandlægen ved det, kan han/hun tage hensyn, både hvad angår røntgen af tænderne og brug af bedøvende og smertestillende stoffer.
Man anbefaler i Danmark ofte gravide kvinder at få lavet et tandlæge eftersyn, da mange kvinder oplever at der generelt sker en forandring, også med tandkødet, når man er gravid. Det kan f.eks. begynde at bløde, når man børster tænder.
Der findes mange slags bedøvende medicin, som alle virker forskelligt og optages forskelligt i kroppen. Måske kan du nøjes med en lokalbedøvelse og efterfølgende få nogle smertestillende piller som ikke vil påvirke barnet. Det findes jo, tandlægen vil jeg dog formode er den bedste til at vide, hvad der er bedst.
....i øvrigt tak for den store tiltro til min viden:o)
Rigtig meget held og lykke både med graviditeten og operationen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske