Svar: Tidlig Scanning

10. november 2004

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede gravide

Et stort tillykke med graviditeten. Jeg kan godt forstå din bekymring og det er sandelig også en svær melding at få fra sin læge. Desværre er det jo nok rigtigt, hvad han siger, selv om det er nedslående.

Umiddelbart skal du se det som noget positivt at din læge ikke vil lave en gynækologisk undersøgelse på dig lige nu. Et eller andet sted, så kunne han jo komme til at fremprovokere en ny pletblødning eller andet, som ville være uhensigtsmæssigt. Det er derfor fint at du er blevet sygemeldt og tager den lidt med ro, selv om det er svært.

Rigtig mnge kvinder oplever pletblødning og ender alligevel med at føde et sundt og dejligt barn, så fortsæt med at håbe og tro på at det nok skal lade sig gøre:o)

Med hensyn til scanning, så kan du godt få lavet en sådan og den vil også kunne vise dig det lille foster, som ligger i din mave. Det vil altså give dig en bekræftelse på din graviditet, som du jo ikke er i tvivl om. En scanning vi også ...

Annonce

... kunne vise dig, at den lille ligger hvor den skal, men en scanning giver ingen garanti for at tingene ikke kan gå galt.

Hvis det skulle gå så galt at du taber det lille barn, så vil det måske bare være endnu værre for dig, hvis du har set den lille på en scanning. Det kommer an på, hvordan du har det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Samtidig er det også begrænset, hvor meget du kan se på en scanning, når du ikke er længere henne end du trods alt er og spørgsmålet er om man i givet fald bliver nødt til at lave en indvendig scanning og ikke en scanning uden på maven. Det ved jeg desværre ikke nok om. Du kunne måske ringe til en gynækolog i området hvor du bor og forhøre dig. Mange gynækologer laver scanninger og vil kunne fortæller dig, hvordan du skal forholde dig. Det er jo speciallæger som ved mere om dette end jeg.

Jeg kan desværre ikke henvise dig til en bestemt klinik eller lignende. Men jeg vil krydse fingre for at det hele går som det skal. Pas godt på dig selv. Sender dig et knus.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder