Svar: Tidlig Scanning
10. november 2004
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede gravide
Et stort tillykke med graviditeten. Jeg kan godt forstå din bekymring og det er sandelig også en svær melding at få fra sin læge. Desværre er det jo nok rigtigt, hvad han siger, selv om det er nedslående.
Umiddelbart skal du se det som noget positivt at din læge ikke vil lave en gynækologisk undersøgelse på dig lige nu. Et eller andet sted, så kunne han jo komme til at fremprovokere en ny pletblødning eller andet, som ville være uhensigtsmæssigt. Det er derfor fint at du er blevet sygemeldt og tager den lidt med ro, selv om det er svært.
Rigtig mnge kvinder oplever pletblødning og ender alligevel med at føde et sundt og dejligt barn, så fortsæt med at håbe og tro på at det nok skal lade sig gøre:o)
Med hensyn til scanning, så kan du godt få lavet en sådan og den vil også kunne vise dig det lille foster, som ligger i din mave. Det vil altså give dig en bekræftelse på din graviditet, som du jo ikke er i tvivl om. En scanning vi også kunne vise dig, at den lille ligger hvor den skal, men en scanning giver ingen garanti for at tingene ikke kan gå galt.
Hvis det skulle gå så galt at du taber det lille barn, så vil det måske bare være endnu værre for dig, hvis du har set den lille på en scanning. Det kommer an på, hvordan du har det.
Samtidig er det også begrænset, hvor meget du kan se på en scanning, når du ikke er længere henne end du trods alt er og spørgsmålet er om man i givet fald bliver nødt til at lave en indvendig scanning og ikke en scanning uden på maven. Det ved jeg desværre ikke nok om. Du kunne måske ringe til en gynækolog i området hvor du bor og forhøre dig. Mange gynækologer laver scanninger og vil kunne fortæller dig, hvordan du skal forholde dig. Det er jo speciallæger som ved mere om dette end jeg.
Jeg kan desværre ikke henvise dig til en bestemt klinik eller lignende. Men jeg vil krydse fingre for at det hele går som det skal. Pas godt på dig selv. Sender dig et knus.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske