Svar: Risiko for abort ved at bære op?

25. januar 2012

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nikkeline

Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få nummer to og mon ikke det nok skal lykkes stille og roligt hen af vejen :)

Det er nok en gynækolog eller pædiater der er bedst til at besvare dit spørgsmål og du kan altid få en henvisning hos jeres læge til en gynækolog, så du lige kan blive tjekket og få en snak om, hvorvidt alt er som det skal være. Du vil naturligt også kunne drøfte om løft af din datter, vil kunne påvirke din evne til at blive gravid.

Hvis man har aborteret før, har født for tidligt eller haft andre problemer med graviditet, så kan jeg naturligvis ikke udelukke at det kan påvirke, hvis man har meget tunge løft. Men som du selv skriver, så er "slæber masser af gravide rundt på storebrødre / - søstre" uden at der sker noget ved det og som udgangspunkt er graviditet jo ikke en sygdom.

Arbejdstilsynet har udarbejdet ...

Annonce

... nogle retningslinjer omkring "Gravide og ammendes arbejdsmiljø" og her præciseres det at stød, støj, stråling, tunge løft og langvarigt stående og gående arbejde kan påvirke til abort eller for tidlig fødsel.

De skriver blandt andet i deres vejledning "Risikoen for at føde for tidligt eller hæmmet vækst hos fosteret kan stige ved fysiske belastninger fx gentagne tunge løft, manuelle flytninger af personer, træk og skub eller meget gående og stående arbejde." Citat pkt 1.1.7 Kombinerede fysiske belastninger.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan finde deres retningslinjer på AT.dk

Om de løft du dagligt har med din datter, skulle kunne påvirke til en tidlig abort, tør jeg ikke sige. Det skal du tale med lægen om, men jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og så krydser jeg fingre for at du snart bliver gravid igen .. :) Det vil kun være hyggeligt at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder