Svar: Insemination og lovgivning
24. juli 2004
Alder:
0 mdr.
Reglerne om insemination hører under justitsministeriet. Følgende er hentet fra justitsministeriets hjemmeside.
"...Efter § 5 i lov nr. 460 af 10. juni 1997 om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v., der trådte i kraft den 1. oktober 1997, må der ikke etableres kunstig befrugtning, medmindre ægcellen stammer fra den kvinde, der skal føde barnet, eller sæden stammer fra hendes partner. Efter lovens § 3 må kunstig befrugtning endvidere kun tilbydes kvinder, som er gift med eller lever sammen med en mand i et ægteskabslignende forhold...."
"...Før behandling med kunstig befrugtning indledes, skal der indhentes skriftligt samtykke til behandlingen fra både kvinden og hendes ægtemand eller samlever, jf. § 23, stk. 1, i loven om kunstig befrugtning. Dette gælder såvel, hvor der er tale om overførelse af sæd fra kvindens ægtemand eller partner, som når der er tale om kunstig befrugtning med donorsæd. Den behandlende læge skal påse, at samtykket fortsat er gyldigt, når behandlingen påbegyndes..."
Du kan søge yderligere oplysning på justitsministeriets hjemmeside: www.jm.dk og også henvende dig der ved yderligere tvivlsspørgsmål. Derudover kan du evt. henvende dig til www.familieadvokaten.dk
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske