Svar: Nervøs for om min baby er okay

8. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede mor

De fleste flergangsfødende vil mærke liv hurtigere end første gang og det skyldes sandsynligvis, at man ved, hvad det er man skal mærke efter, man kender fornemmelsen og bliver derfor ikke så meget i tvivl om, hvorvidt det er "luft i maven" eller barnet der sparker :)

Man siger normalt at man fra uge 20 skal mærke liv. Det vil føles som små bobler nederst i maven og boblerne vil blive tydeligere og tydeligere.

Fra uge 24 skal man mærke liv dagligt og bevægelserne vil virke kraftigere og kraftigere. Ofte vil man kunne mærke at barnet sparker på bestemte tider af døgnet.

Man vil her også mærke at barnet vender sig, nogle gange kan det føles som om at barnet ligger mere i den ene side af livmoderen end i den anden side og man vil også nogle gange kunne fornemme at barnet drejer sig rundt.

Man vil normalt bedst kunne mærke barnets bevægelser, når man selv er i ro og det er ikke unormalt at ...

Annonce

... gravide føler at barnet er ekstra aktivt når den gravide f.eks. lægger sig til at sove.

Det er rigtig godt at du skal scannes, så I kan se at alt er som det skal være og jeg kan godt forstå at du glæder dig.

Prøv ellers at lægge dig ned og slap af. Læg dig på ryggen, hold dine hænder på livmoderen og træk vejret stille og roligt. Grunden til at du ikke mærker så meget til den lille i maven endnu, kan godt være fordi du er optaget af andre ting og jo har en storebror du også skal tage dig af.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Prøv at få barnet til at bevæge sig ved at puffe lidt blidt til maven imens du ligger ned. Prøv også at lade din mand ligge ved siden af dig med hænderne på din mave og se om hans lidt større, varme og beroligende hænder, kan gøre at I pludselig mærker noget begge to ...

Prøv også at drikke et stort glas isvand og se om det kan give lidt 'ekstra bobler' i maven.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor