Svar: Folinsyre?
25. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Stine
Folinsyre tilhører gruppen af B-vitaminer, og ligesom B12 vitamin skal folinsyre bruges til blandt andet celledeling. Folsyre, folat og folacin er navne på de naturligt forekommende former. Folinsyre er den syntetiske form. Folsyredepoterne kan kun holde sig et par måneder.
Kvinder, der ønsker at blive gravide, bør tage en vitamin-pille med 0,4 milligram folinsyre, og fortsætte med det i mindst tre måneder ind i graviditeten.
Folinsyre er nødvendig for produktionen af røde blodlegemer (de celler, der transporterer ilt rundt i kroppen). Derudover har folinsyre betydning for kroppens celledeling. Da dannelsen af røde blodlegemer kræver mange celledelinger, kan folinsyremangel give mangel på røde blodlegemer, det vil sige blodmangel.
Gravide kvinder, som på grund af det øgede behov under graviditeten kommer i folinsyremangel, risikerer at føde børn med neuralrørsdefekter, især rygmarvsbrok. Mangel på folinsyre under graviditeten kan forårsage neuralrørsdefekter og hjertefejl hos fostre.
Det er derfor jeg har foreslået dig at du tager et tilskud af folinsyre dagligt, nu hvor I aktivt prøver at få et barn, og det nemmeste er naturligvis at tage en vitaminpille som indeholder den anbefalede mængde folinsyre. Du kan dog sagtens fortsætte med den multivitamin du allerede har købt og så tage et tilskud af folinsyre ved siden af.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske