Svar: Tanker om graviditet
19. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære gravide
Hvor er det dejligt at du venter dig igen, også selvom det ikke var helt planlagt, så lyder det rigtig godt og I har masser af glæde jer til. Det er dejligt at være en familie på fire :)
Og ja - det er da fuldstændig lige gyldigt om man får en dreng eller en pige. Det der er vigtigt er, at barnet er sundt og rask og har det godt! Men jeg kan naturligvis også sagtens forstå at man synes det kunne være sjovt at have en af begge køn, fordi drenge og piger er forskellige og det må da et eller andet sted være enormt berigende at opleve denne kønsforskel mellem sine børn. Men, når det er sagt, så er søskende jo generelt forskellige og to drenge kan være mindst ligeså forskellige, som hvis man fik en dreng og en pige. Det er der ingen regler for :)
Så for mig er det mest berigende faktisk netop at opleve forskellene, opleve hvor forskelligt man skal møde sine børn, hvor forskelligt de ofte skal opdrages, tales til, hjælpes og guides. For de er jo lavet af samme forældre, de har samme gener, samme biologiske materiale og alligevel er de vidt forskellige - og det er måske netop det, som gør det ekstra spændende at have børn af samme køn. For ofte forventer man ikke så stor en forskel, men det er der. De ligner ikke hinanden, selvom de er samme køn.
Du skriver at du nogle gange kan blive bange for om du bliver helt ensom, hvis du bliver mor til drenge og der ikke kommer en pige ... Det bliver du ikke, der findes også "mors drenge" og pigerne skal nok komme, så kan du engang blive verdens bedste svigermor ... :) Men jeg forstår godt hvad du mener og jeg har faktisk hørt flere kvinder til drenge sige, at de nogle gange lige skal holde ekstra fast i deres kvindelighed, for er man mor til 4 drenge, så kommer man meget hurtigt selv til at gå i skovmandsskjorter, hvis man ikke lige en gang imellem tænker over at man er kvinde og vil se ud som en kvinde :)
Hvorfor din svigermor gerne vil have en pige eller siger, at det kunne være sjovt, hvis det blev det ... måske er der mange drenge i den side af familien, måske har hun selv fået sønner og synes bare det er sjovt, hvis der kom en lille pige, fordi de fleste har fået drenge. Der behøver ikke være noget negativt i dette ønske, hun siger det ganske givet ikke for at gøre dig ondt eller få dig til at føle at 'noget andet er bedre end din dreng'. Det mener hun ganske givet ikke, det er bare hendes forkvaklede måde at tale med dig om graviditeten på og dele forventningens glæde med dig - hun siger det ikke, for at gøre dig så ked af det.
Jeg synes faktisk du skulle sige det til hende. Sig til hende, at ingen jo ved hvad det bliver og at du bliver oprigtigt ked af at høre, at hun helst vil have det bliver en pige. Fortæl hende at du føler det fjerner glæden ved at være gravid, når hun siger sådan til dig. For naturligvis skal du glæde dig, være lykkelig og stolt over din mave og den lille der ligger derinde. Og som du skriver til mig, så kan du ikke opfylde alle andres behov og slet ikke i denne situation, det her har I ingen indflydelse på og kan ikke ændre ved - så derfor kan I ligeså godt glæde jer og tro mig, der er kærlighed nok til dem begge to, også selvom der kommer en af samme køn :)
Du skriver at der er ganske få "drenge og mænd i jeres familie" og netop dette kunne du jo vende til noget positivt. Netop derfor vil det jo være rigtig godt, hvis I leverede nogle drenge ... :)
Man er også et forbillede som mor og som kvinde, det er bestemt ikke kun fædre der er forbillede for deres drenge, man er også forbillede selvom man er modsatte køn. Og du må ikke tro at fordi din mand og søn har kønsfællesskab, så er han naturligt en bedre far end du er mor. Sådan er det ikke! Der er en masse du som kvinde og som mor skal give din søn og du er bestemt ikke uundværlig. Der er jo nok et eller andet sted en grund til at det kræver både en mor og en far at få et barn, - trods alt :) Og som kvinde har du et kæmpe forspring, netop fordi det er dig der bærer barnet i 40 uger :)
Selvom I har valgt ikke at kende kønnet på jeres kommende barn, så skulle I måske overveje dette igen. Det kunne godt være at det i jeres situation ville være rigtig godt at kende kønnet. I hvert fald kunne det nok spare dig for en masse kommentarer som du ikke behøver ... :)
Pas nu godt på dig selv og den lille i din mave!
Rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske