Svar: Menstruationssmerter
2. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede mor
Tillykke med at du er gravid og selvom det nu er 4. gang, så kan der sagtens være nye spørgsmål og nye bekymringer som melder sig - det er der ikke noget unormalt i :)
Mon ikke det er ligamentsmerter du mærker. Ligamenter er det bindevæv som holder din livmoder på plads og når din livmoder vokser, løfter sig og lægger sig til rette i dit underliv for at skabe de bedste betingelser for dit barn, så kan du mærke det som smerter - lidt menstruationslignende smerter.
I begyndelsen er det ofte meget tydeligt, men hele graviditeten igennem vil du kunne mærke at din livmoder vokser. I disse perioder vil du derfor kunne mærke lidt ligamentsmerter, følelsen af dem ændrer sig dog lidt i takt med at du kommer længere og længere hen i graviditeten og barnet tynger i livmoderen - men de vil som sagt være der hele vejen igennem. Det vil især være i begyndelsen, omkring uge 18, ingen omkring 28-30 uge og fra ca uge 36 og frem til fødslen at du vil kunne mærke dem en gang imellem. Især i disse perioder ved man at livmoderen vokser i ryk.
Ligamentsmerter kan i perioder være der hele tiden og i andre perioder opstå i forbindelse med at du bevæger dig omkring. Det er altså helt normalt at du fornemmer det forskelligt i takt med at graviditeten skrider frem :)
Hvis din første dag i sidste menstruation var den 24 juli, så vil du være 2 uger henne i morgen og vil have termin den 30 april 2011 ... Så vidt jeg kan regne ud :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske