Svar: Fødselsdepression
16. maj 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Jannie
Jeg er ked af at høre at du har været igennem et så hårdt forløb, det er dog dejligt at du har fået god hjælp og behandling og det bedste du kan gøre, er naturligvis at blive ved med at lytte til dig selv og de signaler din krop sender :)
5-10 procent af alle kvinder oplever, at de er triste efter en fødsel. Og risikoen for at få en depression er størst 2-3 måneder efter fødslen. Lette depressioner behandles med samtaler og man ved at det vil hjælpe de fleste. Ved moderate til svære depressioner vil man ud over at behandle med samtaler også behandle med medicin.
Hvis man får den rette behandling med det samme, så vil de fleste kvinder få det bedre og nogle erklæret raske efter 3-6 måneder, hvis man ikke bliver behandlet i tide eller hvis man tidligere har haft episoder i sit liv med depression, kan forløbet godt tage længere tid. Man ved også at kvinder som tidligere har haft en svær depression, vil have større risiko for tilbagefald i forbindelse med næste fødsel. Jeg mener at det er ca. 25 % der får tilbagefald, hvis de har været behandlet for en svær depression tidligere ...
Men, alt det er jo kun tal og det der virkelig tæller er jo hvordan du har det og at du, som jeg startede med at skrive, er opmærksom på dig selv og de reaktion du får fra din krop - måde fysisk og tankemæssigt :)
Hvorvidt du kan forhindre det, afhænger jo meget af hvad du selv tror udløste det sidste gang. Måske kan du tage dig nogle forholdsregler, få mere hjælp derhjemme, få frigivet tid til dig selv eller andet, som du måske føler kunne hjælpe dig. Hvis du mener det skyldes en traumatisk fødselsoplevelse, så kunne du måske i samarbejde med jordmoder og fødselslæge planlægge, hvordan du gerne vil føde denne gang, så dit forløb ikke kommer til at ligne den oplevelse du have sidst ...
Ved at planlægge sig ud af tingene, kan du måske føle tingene bedre - men igen, faktorerne er mange og meget spiller ind og man kan desværre ikke planlægge sig ud af alt ... Men lyt til dig selv, brug dit netværk, tal med din mand, din læge, din sundhedsplejerske osv. så er du allerede godt på vej :)
Pas rigtig godt på dig selv fortsat, stort knus herfra og rigtig god pinse! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske