Svar: Betydningen af mandens alder
7. april 2010
Alder:
0 mdr.
Kære JK
En obstetriker eller en fertilitetslæge er nok den bedste til at svare på dit spørgsmål, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt af min viden med dig :)
Allerede når en lille pige bliver født, vil hun have ca. 400.000 umodne æg i æggestokkene. De ligger i små blærer, som kaldes follikler og der ligger de og venter på at hun går i puberteten. Når menstruationen starter, så vil hun hver måned frigive et æg (nogle gange to) og på et tidspunkt vil et af disse æg smelte sammen med en sædcelle og hun bliver gravid.
Hos mænd er det anderledes. Mænd producerer sædceller i deres testikler og de gør de konstant, når de har overstået puberteten, lageret af sædceller fornyes ca. hver 72. dag.
Der dannes altså hele tiden nye sædceller, hvor der hos kvinder udskilles æg, der har været dannet længe.. Når sandsynligheden for tvillinger f.eks. øges med alderen, så er det f.eks. fordi mange kvinder begynder at udskille flere æg af gangen, jo ældre de er.
Jeg har ikke hørt noget om at der er større risiko for misdannelser og sygdom hos barnet jo ældre faderen er. Men dermed ikke sagt at årsagen til misdannelser eller sygdom ikke kan ligge hos faderen - her spiller genetikken jo også ind og ikke kun alder.
Så vidt jeg ved er naturen altså indrettet sådan at fædre kan blive ved og fortsætter med at producerer sædceller, hvor kvinder naturligt på et tidspunkt må stoppe, menopausen eller overgangsalderen indtræder.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske