Svar: Betydningen af mandens alder

7. april 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære JK

En obstetriker eller en fertilitetslæge er nok den bedste til at svare på dit spørgsmål, men jeg vil naturligvis gerne dele lidt af min viden med dig :)

Allerede når en lille pige bliver født, vil hun have ca. 400.000 umodne æg i æggestokkene. De ligger i små blærer, som kaldes follikler og der ligger de og venter på at hun går i puberteten. Når menstruationen starter, så vil hun hver måned frigive et æg (nogle gange to) og på et tidspunkt vil et af disse æg smelte sammen med en sædcelle og hun bliver gravid.

Hos mænd er det anderledes. Mænd producerer sædceller i deres testikler og de gør de konstant, når de har overstået puberteten, lageret af sædceller fornyes ca. hver 72. dag.

Der dannes altså hele tiden nye sædceller, ...

Annonce

... hvor der hos kvinder udskilles æg, der har været dannet længe.. Når sandsynligheden for tvillinger f.eks. øges med alderen, så er det f.eks. fordi mange kvinder begynder at udskille flere æg af gangen, jo ældre de er.

Jeg har ikke hørt noget om at der er større risiko for misdannelser og sygdom hos barnet jo ældre faderen er. Men dermed ikke sagt at årsagen til misdannelser eller sygdom ikke kan ligge hos faderen - her spiller genetikken jo også ind og ikke kun alder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så vidt jeg ved er naturen altså indrettet sådan at fædre kan blive ved og fortsætter med at producerer sædceller, hvor kvinder naturligt på et tidspunkt må stoppe, menopausen eller overgangsalderen indtræder.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina