Svar: Bækken- og symofyseløsning
23. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Marie
Jeg synes faktisk du skal tale med en obstetrisk læge eller en gynækolog, som kan måle dit bækken, se din fødselsjournal igennem, undersøge dig ordenligt og ud fra dette vurdere, hvordan sandsynligheden for evt. ny eller tiltagende bækkenløsning vil være til stede, hvis du bliver gravid igen.
Jeg synes derfor du skal bede din læge om at få en henvisning til en specialist på dette område, så det kan blive ordentligt vurderet.
Det er til en vis grad helt normalt at bækkenet løsner sig under graviditet. Det er for det første en stor fysisk belastning at bære og føde et barn, men leddene skal også give sig, så barnet kan komme ud gennem bækkenet uden større problemer under fødslen.
Det kan derfor godt gøre ondt i leddene, når man er gravid, men man bør ikke have så ondt at ens daglige funktioner er indskrænkede. Man skal altså f.eks. kunne gå almindeligt rundt uden at have ondt i sit bækken.
Smerterne i bækkenet kan stamme både fra musklerne, bækkenleddene eller de små ledbånd som sidder rundt om bækkenet. Det er derfor vigtigt at du bliver ordentligt undersøgt for at vurdere, hvor dine problemer præcist sidder og herefter henviser man så normalt til en fysioterapeut, som du også er blevet.
Øvelser i vand kan hjælpe, fordi du i vand vil være vægtløs og derfor kan du bevæge dig, bevæge dine bækkenled med meget lille belastning. Du kan altså i vand gøre øvelser/bevægelser, som uden for vand normalt ville gøre ondt.
Det er så vidt jeg ved korrekt at hvis man har haft bækkenløsning før, så er der en risiko for at man får det igen og derfor er det som sagt vigtigt at det er en specialist der undersøger dig. Hvis du har haft meget slem bækkenløsning, så kan det altså blive forværret, for hver gang du er gravid og derfor skal man virkelig overveje, om det er det værd - eller om man skal være glad for ham man har :)
Men få fat i en specialist, der kan vurdere og undersøge netop dig og din situation. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske