Svar: Bækken- og symofyseløsning

23. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Marie

Jeg synes faktisk du skal tale med en obstetrisk læge eller en gynækolog, som kan måle dit bækken, se din fødselsjournal igennem, undersøge dig ordenligt og ud fra dette vurdere, hvordan sandsynligheden for evt. ny eller tiltagende bækkenløsning vil være til stede, hvis du bliver gravid igen.

Jeg synes derfor du skal bede din læge om at få en henvisning til en specialist på dette område, så det kan blive ordentligt vurderet.

Det er til en vis grad helt normalt at bækkenet løsner sig under graviditet. Det er for det første en stor fysisk belastning at bære og føde et barn, men leddene skal også give sig, så barnet kan komme ud gennem bækkenet uden større problemer under fødslen.

Det kan derfor godt gøre ondt i leddene, når man er gravid, men man bør ikke have så ondt at ens daglige funktioner er indskrænkede. Man skal altså f.eks. kunne gå almindeligt rundt uden at have ondt i sit bækken.

Smerterne i bækkenet kan stamme både fra musklerne, bækkenleddene ...

Annonce

... eller de små ledbånd som sidder rundt om bækkenet. Det er derfor vigtigt at du bliver ordentligt undersøgt for at vurdere, hvor dine problemer præcist sidder og herefter henviser man så normalt til en fysioterapeut, som du også er blevet.

Øvelser i vand kan hjælpe, fordi du i vand vil være vægtløs og derfor kan du bevæge dig, bevæge dine bækkenled med meget lille belastning. Du kan altså i vand gøre øvelser/bevægelser, som uden for vand normalt ville gøre ondt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er så vidt jeg ved korrekt at hvis man har haft bækkenløsning før, så er der en risiko for at man får det igen og derfor er det som sagt vigtigt at det er en specialist der undersøger dig. Hvis du har haft meget slem bækkenløsning, så kan det altså blive forværret, for hver gang du er gravid og derfor skal man virkelig overveje, om det er det værd - eller om man skal være glad for ham man har :)

Men få fat i en specialist, der kan vurdere og undersøge netop dig og din situation. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet