Brev:
Gulsot og ramt med kniv under kejsersnit
23. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Gulsot og ramt med kniv under kejsersnit
Hej Helen..
Jeg har et spørgsmål ang. min datter som i skrivende stund er 6 døgn gammel. Hun blev født d. 17/3 ved planlagt kejsersnit knap 2 uger før termin. Hun er en stor pige som vejede 4.58 kg og var 50 cm lang ved fødsel.
Da hun var knap 2 døgn gammel var hun til det rutinemæssige lægetjek, og alt så fint ud. Hun var dog lidt gul, men de målte hende og det så fint ud.
Dagen efter tog vi hjem om formiddagen, men om aftenen syntes jeg at hun var blevet mere gul og det hvide i hendes øjne var gult, så jeg kontaktede sygehuset, og vi tog derop og hun blev målt. Hendes værdi var 281, og de sagde det var højt og tog derfor blodprøve på hende, og værdien var da 247, hvilke de sagde var inden for normalen og at hun ikke trængte behandling.
Jeg synes nu bare at hun bliver mer og mer gul? Hun sover utrolig meget. Sover gerne 4-5 timer mellem hver måltid, men jeg vækker hende nu ca. efter 3.5 time for at amme. Hun spiser godt, men falder hurtigt i søvn igen når hun er færdigspist. Jeg plejer da at skifte ble og hygge lidt for det vækker hende op igen og er dermed vågen lidt længere. Hun tisser og har afføring stortset afføring efter hver/hveranden måltid..
Sover hun for meget? eller bør jeg vække hende oftere?
Kan det passe at hun ikke trænger behandling for gulsot med en værdi på 247? og kan det ske at det kan have steget siden lørdag aften og at hun skal tjekkes igen? Eller at det gerne skulle "behandle" sig selv, så længe hun har tissebleer og afførring?
Er bosat i Norge, og har desværre ikke haft en god oplevelse med sygehuset og dets personale/lægerne. Føler at man er til besvær hver gang man stiller et spørgsmål, og udover det så skar lægen hende i panden under kejsersnittet, et ca. 3 cm lang sår, og der fik jeg at vide at det skete ofte under kejsersnit, kan det virkelig passe??
På forhånd mange tak for svaret:)
Mange hilsner
Tina