Gulsot og ramt med kniv under kejsersnit

23. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Gulsot og ramt med kniv under kejsersnit

Hej Helen..

Jeg har et spørgsmål ang. min datter som i skrivende stund er 6 døgn gammel. Hun blev født d. 17/3 ved planlagt kejsersnit knap 2 uger før termin. Hun er en stor pige som vejede 4.58 kg og var 50 cm lang ved fødsel.

Da hun var knap 2 døgn gammel var hun til det rutinemæssige lægetjek, og alt så fint ud. Hun var dog lidt gul, men de målte hende og det så fint ud.

Dagen efter tog vi hjem om formiddagen, men om aftenen syntes jeg at hun var blevet mere gul og det hvide i hendes øjne var gult, så jeg kontaktede sygehuset, og vi tog derop og hun blev målt. Hendes værdi var 281, og de sagde det var højt og tog derfor blodprøve på hende, og værdien var da 247, hvilke de sagde var inden for normalen og at hun ikke trængte behandling.

Jeg synes nu bare at hun bliver mer og mer gul? Hun sover utrolig meget. Sover gerne 4-5 timer mellem hver måltid, men jeg vækker hende nu ca. efter 3.5 time for at amme. Hun spiser ...

Annonce

... godt, men falder hurtigt i søvn igen når hun er færdigspist. Jeg plejer da at skifte ble og hygge lidt for det vækker hende op igen og er dermed vågen lidt længere. Hun tisser og har afføring stortset afføring efter hver/hveranden måltid..
Sover hun for meget? eller bør jeg vække hende oftere?

Kan det passe at hun ikke trænger behandling for gulsot med en værdi på 247? og kan det ske at det kan have steget siden lørdag aften og at hun skal tjekkes igen? Eller at det gerne skulle "behandle" sig selv, så længe hun har tissebleer og afførring?

Er bosat i Norge, og har desværre ikke haft en god oplevelse med sygehuset og dets personale/lægerne. Føler at man er til besvær hver gang man stiller et spørgsmål, og udover det så skar lægen hende i panden under kejsersnittet, et ca. 3 cm lang sår, og der fik jeg at vide at det skete ofte under kejsersnit, kan det virkelig passe??

På forhånd mange tak for svaret:)
Mange hilsner
Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.