Svar: Ømme brystvorter under graviditet

3. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Elisabeth

Det er helt normalt at få ømme brystvorter under graviditet, ligesom man også kan få brystspændinger. Faktisk er det et godt tegn, når man kan mærke ændringer i brystet, det viser at kroppen er ved at forberede sig til amning og det er derfor noget du skal prøve at se som noget positivt, selvom det gør ondt :)

Det brune område omkring brystvorten kaldes areola. Det ændrer sig i graviditeten, huden og brystvorten bliver mere elastisk, det brune område bliver ofte mørkere og der dannes ofte også små kirtler, som udsender dufte, som det nyfødte barn kan fornemme og kende sin mor på.

Der er altså tale om helt naturlige forandringer og nogle oplever det naturligvis mere end andre ... men forandringer sker der :) Brystet vil ændre sig hele tiden, både nu under graviditeten men også når barnet først bliver lagt til efter fødslen og der skal stimuleres til rigtig mælk.

Det er vigtigt at du bruger en god og støttende BH som meget gerne må være lavet af blød bomuld. Det gør at din hud bedre kan ånde og ikke bliver så generet. Det er også vigtigt at brystet ligesom holdes på plads, så det ikke generes af den bluse du har på, når du bevæger dig = brystet bevæger sig.

Du ...

Annonce

... kan godt købe brystvorte salve for at se om det kan hjælpe. Nogle kvinder oplever at det har effekt, andre at det ingen betydning har. Det er her vigtigt at vælge et produkt som er helt uden konserveringsmidler, parfume og andre skadelige stoffer. Det kan de rådgive dig om på apoteket. Du skal dog vide at der ikke er dokumentation for at en creme vil kunne øge elasticitet eller lignende i brystet og man kan derfor ikke forebygge eventuelle ammeproblemer med at bruge specielle cremer i graviditeten.

Som udgangspunkt behøver man normalt ikke bruge cremer efter fødslen. Det er derimod vigtigt at barnet bliver lagt korrekt til brystet fra starten. Ofte handler sår og revner om at barnet ikke er lagt rigtigt til ... hvis man vælger at bruge brystvortecreme af en eller anden slags, så skal man altid sige til sig selv at det man bruger ville man også gerne selv smøre på læberne og spise. Hvis man ikke vil det, så skal det ikke bruges, når man ammer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er klart at hvis man efter fødslen får svamp i brystet eller anden infektion, så skal dette naturligvis behandles og her med specielle salver og cremer.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger