Svar: Kosttilskud under graviditet
1. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lisa
Flere og flere kvinder tager naturlægemidler og kosttilskud under graviditeten og det kan ikke udelukkes, at nogle ting er gode at tage - men der er også risici ved det.
Alt hvad man indtager af forskellige stoffer, uanset om det er lægemidler, naturlægemidler eller kosttilskud vil indebære en risiko for bivirkninger og der vil blive overført stoffer via blodbanen til barnet. Mængden og koncentrationen varierer naturligvis efter hvad det er man indtager, men barnet vil naturligt få en vis mængde overført og da erfaringerne med det er minimalt, så synes jeg umiddelbart at man skal tænke sig om.
Jeg vil umiddelbart ikke anbefale hverken Bio-Strath eller Echinacea under graviditet og amning, simpelthen fordi der ikke er erfaringer nok omkring, hvad det gør ved det ufødte eller meget lille barn. Er du i tvivl bør du dog altid drøfte det med din læge eller din jordemoder :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man som gravid spiser almindelig sund og varieret kost og følger de 8 gængse kostråd. De anbefaler at man spiser fisk flere gang om ugen, undgår lever og for meget kaffe, te og cola og ikke spiser eller drikker upasteuriseret mælk eller ost.
Derudover anbefales det at man tager et dagligt tilskud af folinsyre (400 mikrogram), fra man planlægger graviditet og de første 3 måneder af graviditeten.
At man begynder med et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.
At man hele graviditeten igennem tager et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram.
Har man derudover behov for ekstra, så anbefales det at man spiser en helt almindelig multivitamintablet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med en evt. familieforøgelse :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske