Svar: Kosttilskud under graviditet

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Lisa

Flere og flere kvinder tager naturlægemidler og kosttilskud under graviditeten og det kan ikke udelukkes, at nogle ting er gode at tage - men der er også risici ved det.

Alt hvad man indtager af forskellige stoffer, uanset om det er lægemidler, naturlægemidler eller kosttilskud vil indebære en risiko for bivirkninger og der vil blive overført stoffer via blodbanen til barnet. Mængden og koncentrationen varierer naturligvis efter hvad det er man indtager, men barnet vil naturligt få en vis mængde overført og da erfaringerne med det er minimalt, så synes jeg umiddelbart at man skal tænke sig om.

Jeg vil umiddelbart ikke anbefale hverken Bio-Strath eller Echinacea under graviditet og amning, simpelthen fordi der ikke er erfaringer nok omkring, hvad det gør ved det ufødte eller meget lille barn. Er du i tvivl bør du dog altid drøfte det med ...

Annonce

... din læge eller din jordemoder :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man som gravid spiser almindelig sund og varieret kost og følger de 8 gængse kostråd. De anbefaler at man spiser fisk flere gang om ugen, undgår lever og for meget kaffe, te og cola og ikke spiser eller drikker upasteuriseret mælk eller ost.

Derudover anbefales det at man tager et dagligt tilskud af folinsyre (400 mikrogram), fra man planlægger graviditet og de første 3 måneder af graviditeten.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

At man begynder med et dagligt jerntilskud på 40-50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten.

At man hele graviditeten igennem tager et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram.

Har man derudover behov for ekstra, så anbefales det at man spiser en helt almindelig multivitamintablet.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med en evt. familieforøgelse :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.