Svar: Striber i hår
1. marts 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Kristina
Tillykke med at du venter dig, det lyder dejligt med en nummer to! :)
Som gravid og ammende er der nogle ting man skal overveje, når det handler om kemikalier. Man kan nemlig optage kemikalier på 3 måder og overføre det til sit barn.
1. Man kan optage kemikalier via munden, via det man spiser, men også hvis man bruger f.eks. læbestift.
2. Man kan optage kemikalier via luftvejene, fordi man f.eks. indånder dampe fra maling, spraydåser osv.
3. Man kan optage kemikalier via huden, f.eks. via den sæbe, shampoo eller f.eks. hårfarve man bruger.
Nogle af disse kemikalier vil vi udskille, når vi tisser og har afføring, men nogle af kemikalierne vil blive optaget i vores blodbane og derfra overført til barnet. Enten via moderkagen, når man er gravid eller via modermælken, når man ammer.
Derfor anbefales det at gravide og ammende, bruger så lidt kosmetik og creme som muligt. At man altid vælger uparfumerede produkter, og generelt ikke bruger parfume. At man køber miljømærkede produkter, når det er muligt - det vil sige produkter som enten er Svane eller Blomstermærkede. At man ikke farver sit hår og at man ikke maler børneværelse.
Ja, det er sådan det er - nogen vil sige at gravide ser kedelige ud, andre at de ser naturlige ud ... :)
Du kan læse mere om det på miljøstyrelsens hjemmeside babykemi.dk
Fortsat held og lykke med graviditeten.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske