Svar: Striber i hår

1. marts 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Kristina

Tillykke med at du venter dig, det lyder dejligt med en nummer to! :)

Som gravid og ammende er der nogle ting man skal overveje, når det handler om kemikalier. Man kan nemlig optage kemikalier på 3 måder og overføre det til sit barn.

1. Man kan optage kemikalier via munden, via det man spiser, men også hvis man bruger f.eks. læbestift.

2. Man kan optage kemikalier via luftvejene, fordi man f.eks. indånder dampe fra maling, spraydåser osv.

3. Man kan optage kemikalier via huden, f.eks. via den sæbe, shampoo eller f.eks. hårfarve man bruger.

Nogle af disse kemikalier vil vi udskille, når vi tisser og har afføring, men nogle af kemikalierne vil blive optaget ...

Annonce

... i vores blodbane og derfra overført til barnet. Enten via moderkagen, når man er gravid eller via modermælken, når man ammer.

Derfor anbefales det at gravide og ammende, bruger så lidt kosmetik og creme som muligt. At man altid vælger uparfumerede produkter, og generelt ikke bruger parfume. At man køber miljømærkede produkter, når det er muligt - det vil sige produkter som enten er Svane eller Blomstermærkede. At man ikke farver sit hår og at man ikke maler børneværelse.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ja, det er sådan det er - nogen vil sige at gravide ser kedelige ud, andre at de ser naturlige ud ... :)

Du kan læse mere om det på miljøstyrelsens hjemmeside babykemi.dk

Fortsat held og lykke med graviditeten.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte