Svar: Dehydrering hos spædbørn
17. februar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære højgravide
Tillykke med at du venter dig og velkommen til :)
Dehydrering hos spædbørn ses desværre en gang imellem og det er rigtig fint at du spørger, netop for at vide, hvad du skal være opmærksom på.
Som udgangspunkt vil alle kvinder kunne amme og mælken vil som regel løbe til på 4. dagen. Dette kan dog variere efter om man har født før, hvor hurtigt barnet lægges til brystet efter fødslen, om der har været komplikationer i forbindelse med fødslen som at barnet er født ved kejsersnit eller andet, som kan gøre at amningen bliver lidt forsinket. Og nogle gange kan det være nødvendigt at supplere med erstatning til et nyfødt barn. Hvis man har født før og fødslen er ukompliceret og barnet lægges til med det samme og dier godt, så vil mange opleve at mælken løber til allerede på 2. dagen. Men når det er første gang, så vil det være helt normalt at der går lidt længere tid :)
Det er vigtigt at barnet dier hos sin mor inden man forlader fødestuen og sker dette ikke, bør barnet lægges til brystet så hurtigt som muligt derefter. Jo mere barnet dier, jo mere stimuleres til mælkeproduktion, jo hurtigere kommer mælken.
Det er også vigtigt at barnet bliver lagt rigtigt til brystet, sutteteknikken skal være korrekt, for at barnet kan stimulere brystet optimalt. Det vil personalet på afdelingen hjælpe dig med og tale med dig om. Hvis fødslen forløber stille og roligt som man må forvente, så vil du med det samme få dit barn op på maven og indenfor den første ½ time efter fødslen, vil du sandsynligvis opleve at dit barn begynder at søge efter brystet selv. Barnet vil rent faktisk kunne kravle sig vej til brystet og vil kunne tage fat og begynde at die - ret fantastisk faktisk :)
Det helt spæde barn vil naturligt det første døgn godt kunne sove et længere stræk, fordi det naturligt er træt efter at være blevet født og være kommet ud i en verden fyldt med lys og lyd. Det er også helt okay at barnet sover, men stille og roligt er det vigtigt at holde barnet lidt igang ved brystet. Barnet skal altså skiftes og lægges til og mindst 6 gange i døgnet.
Når du skifter dit barn så vil afføringen afsløre om mælken er på vej. Den første afføring er sort og næsten tjæreagtig, så bliver den mørkebrun, lysere brun, bliver grøn og remouladeagtig og når mælken er løbet til og barnet får mælk igennem sit system, så vil afføringen være solgul. En god målestok for om barnet får mad/mælk nok er altså at se på barnets afføring.
Der vil i starten kommer afføring hver gang man ammer - det føles som om at der er hul hele vejen igennem. Mange forældre har hørt at børn der ammes kan have flere dage til uger mellem deres afføringer - men sådan er det ikke i starten. Det er her godt at holde fast i, at hvis der kommer noget ind, så kommer der også noget ud.
Derudover skal du naturligvis også begynde at mærke brystspændinger som tegn på at mælken løber til. Du skal begynde at kunne fornemme, når dit barn synker og skal kunne høre at barnet synker mælk, når det dier. Du skal kunne mærke at barnet malker på brystet, når det spiser. Igen vil personalet hjælpe dig med at se disse ting.
Dit barn skal også tisse - mindst 6 våde bleer i døgnet. Urinen skal være klar, - der kan godt komme det der hedder urater i bleen som er nogle røde krystaller, der ligner lidt blod - det er normalt, det skyldes at nyrerne skylles igennem og begynder at virke som de skal. Igen - jo mere mælk barnet får, jo mere barnet lægges til, jo færre urater skal der være.
Hvis barnet er meget forkvalmet, gylper meget fostervand og derfor ikke vil die, eller hvis barnet får gulsot og derfor virker lidt sløv og slap, så skal man være ekstra opmærksom på at barnet ikke bliver dehydreret. Har man et barn som virker for træt til at die, så skal barnet tjekkes af en læge. Hvis man har et barn som ikke melder sig selv og selv vågner op for at spise, så skal man vække barnet. Igen - et lille spædbarn skal have mælk mindst 6 gange i døgnet, derfor bør barnet spise hver 4 time.
Nogle børn er også så store, at de vægtmæssigt skal have ekstra mælk ved siden af amning, fordi man ved erfaringsmæssigt at barnets blodsukker vil dykke, hvis ikke de får ekstra mad. Det gælder f.eks. ofte børn der vejer mere end 4500g. Der er altså forskellige situationer, hvor man er særligt opmærksom og hvor amning alene ikke vil være nok i starten.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Du bliver en skøn mor", den vil forberede dig godt til den tid I kommer i møde :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske