Svar: 2 gangs fødende og bekymret om alt

27. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære du

Jeg tror bestemt ikke at der er noget galt med dig, det hele er bare lidt overvældende lige nu og intet har rigtig vist sig at være som du havde regnet med, man kan vel sige at du flere gange er blevet overrasket det sidste år og det giver naturligt nogle tanker om fremtiden og hvordan det hele skal gå.

Samtidig har du en erfaring med dig om at det at blive mor kan være svært, når man ikke har en støtte i faren til barnet og står med det hele mere eller mindre selv. Selvom du nu har det godt og har en kæreste der støtter dig og glæder sig til den lille ny, så ligger angsten for at blive svigtet der jo stadig og måske er det der hunden ligger begravet ... jeg kan ikke ud af dit brev vurdere, hvordan du reelt har det og hvor meget du bekymrer dig.

Jeg kan se at man i din kommune via egen læge kan få tilbudt graviditetsbesøg af sundhedsplejersken og det synes jeg du skal bede om. Mit råd er derfor at du kontakter enten egen læge eller sundhedsplejerske med henblik på at få tildelt et graviditetsbesøg og ring allerede i morgen mandag. Det vil være rigtig dejligt for dig at tale med sundhedsplejersken om alle dine tanker og I skal også drøfte amning og hvormeget du denne gang skal kæmpe for det og hvornår det vil være okay at gå over til en flaske.

Der er ingen der ...

Annonce

... siger at amningen skal være en kamp, det har hverken mor eller barn det godt med og amning er ikke for enhver pris. At få klarlagt lidt af dette før den lille bliver født, vil være godt for dig og kender sundhedsplejersken din holdning vil hun naturligvis også bedre kunne støtte dig, når I så efter fødslen mødes igen :)

Alle familier får tilbudt besøg af sundhedsplejersken - også selvom det er dit andet barn. Og man kan sagtens være novice, når det er 4-5 år siden man fik barn sidst :) Man er ikke nødvendigvis en mere erfaren eller bedre mor fordi man har mange børn - alle børn er forskellige og der er ingen der siger, at dit forløb denne gang vil være ligesom sidst.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er svært at være mor til to, det er svært at fordele sol og vind lige og man skal prioritere anderledes end man har gjort tidligere. Men det er også givende at være mor til to og man lærer utrolig meget af det - både som mor og som menneske. Du skal glæde dig til det, også selvom det bliver en stor udfordring og noget du ikke har prøvet før, for det har du jo ikke - du har prøvet at være mor til en, men ikke være mor til to ... :)

Så ring til lægen eller sundhedsplejersken i morgen og bed om at få et graviditetsbesøg hurtigst muligt.

Rigtig meget held og lykke med det hele, glæder mig til at følge jer fremover :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger