Brev:
2 gangs fødende og bekymret om alt
27. januar 2010
Alder:
0 mdr.
2 gangs fødende og bekymret om alt
Hej Helen.
Jeg har før fået gode svar fra dig ang. mit ældste barn, en søn på snart fem, men jeg føler, jeg er kommet på dybt vand nu.
Jeg har efter 4 år som enlig mor, mødt en vidunderlig mand og ganske kort efter var jeg gravid - ikke planlagt, men vi er begge glade. Det er hans første barn.
Det sidste år har været meget omtumlet: netop som jeg bliver gravid, indleder min arbejdsplads en fyringsrunde, hvor halvdelen af alle medarbejdere blev sagt om, mig selv incl. Det satte mig i den ubehagelige situation, at jeg skulle arbejde frem til 7 måned, men går glip af barsel med løn og har været tvunget til at søge job, jeg jo af gode grunde ikke kan starte på, for at beholde min ret til dagpenge under barsel.
Samtidig har min søn og jeg flyttet sammen med min kæreste, da vi boede meget langt fra hinanden. Det fungerer så fint, min søn og kæreste er meget glade for hinanden og han trives fint i sin nye børnehave. Bedstemor/far og moster/onkel bor lige om hjørnet og jeg er påbegyndt barsel, har termin om 10 dage og har ikke fejlet noget gennem hele graviditeten.
Alt burde være godt, men jeg er alligevel trist og bekymret og glæder mig slet ikke til at føde. Jeg har en uddannelse, hvor der er høj arbejdsløshed og jeg frygter ikke at kunne finde et job igen. Jeg er bange for vores økonomi, min kæreste har ganske vidst et godt job, han er meget glad for, men med to børn i institution og ny bil? jeg vil også gerne bidrage!
Min første barsel var et mareridt, da min eksmand blev psykisk syg efter fødslen, brugte hele vores opsparing, så jeg måtte tage fuldtidsjob, samtidig med jeg skulle færdigøre min uddannelse, og stod med et lille barn på 6 måneder. Måske derfor fungerede amning heller ikke så godt, og jeg måtte gå over til flaske fra 5 måned.
Udadtil er alt jo godt nu, min søn er glad, min kæreste støttende og glæder sig til at være far. Han vil meget gerne have barsel, hvilket er nemt i hans branche, så skulle jeg få tilbudt et job, kan jeg bare slå til. Vi bor i min hjemby, i en dejlig lejlighed vi sammen har renoveret og vi mangler intet. Men jeg er alligevel trist og bekymret.
Hvad er der galt? jeg frygter endnu en hård amning, min søn ville ammes min. en gang i timen fra han var 7 timer gammel og jeg følte slet ikke at der var mælk. Jeg havde aldrig spændte bryster, nedløbsrefleks eller "løb over". Og han sled i mig for at få mælken ud. Jeg gruer for en gentagelse.
Som andengangsfødende har jeg ikke været meget til jordemoder, måske 4 gange, og jeg mener heller ikke vi får besøg af en sundhedsplejeske og jeg burde jo være en erfaren mor nu.
Alligevel er jeg hele tiden trist og gruer for fremtiden med to børn. Hvad er der i vejen med mig?
Venlig hilsen, en pivet mor