Svar: Sove på ryggen
18. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lisa
Når man sover på ryggen, så kan den store blodåre, der løber tilbage mod hjertet blive trykket af livmoderen. Det gør at der ikke flyder så meget blod tilbage til moderens hjerte og også barnet kan blive påvirket heraf. Men det er som regel først sidst i graviditeten at dette giver problemer, netop på grund af livmoderens størrelse og også først sidst i graviditeten at man normalt anbefaler at den gravide ikke sover på ryggen, men i stedet på siden.
Generelt gælder altså at man skal lytte til sin krop og de signaler den sender og virker det ubehageligt at sove på ryggen, så skal man lade være. Så længe du ikke er længere henne end du er og føler det rart at sove på ryggen, vil jeg mene at du roligt kan gøre dette.
Fortsat held og lykke med graviditeten :)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske