Svar: Søskende
18. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Jeg synes ikke det er problematisk at være enebarn. Det har bestemt mange fordele og der er jo ingen der siger, at selvom man sætter flere børn i verden, at de børn så vil have glæde af hinanden. Prøv at se dig om i din vennekreds og i familien, - rigtig mange har dårlige forhold til deres søskende, så der er ingen garanti her :)
Enebørn er ikke mere egoistiske og selvoptagne end andre børn. Hvordan barnet udvikler sig og bliver afhænger helt af den opdragelse og opvækst barnet har fået fra sine forældre og ikke af om barnet har søskende eller ej. Et barn der vokser op med anerkendelse og lydhørhed fra sine forældre, vil naturligt også blive i stand til at lytte og sætte sig ind i andre situation.
Enebørn har naturligt ligeså mange legekammerater og får måske flere muligheder og stimuli end mange andre børn. Som forældre medinddrager man måske sit barn mere i forskellige ting, fordi der kun er et barn. Man har mere tid og overskud til netop dette barn - overskud både følelsesmæssigt og økonomisk. Selvom man er enebarn og ikke har søskende at dele oplevelser, glæder og sorger med, så har barnet jo venner fra nærmiljøet, den sport de går til, børnehave, skole osv.
Man skal ikke få barn nr. 2 for det ældste barns skyld. Man skal få barn nr. 2 fordi man som forældre har lyst til det og ikke kan lade være. Lysten til at få en mere er utrolig vigtigt, ellers bliver det meget sværere at klare og også at klare de konflikter der naturligt vil komme mellem de to børn :) For konflikter kommer der og der vil naturligt være en konkurrence og rivalisering mellem de to.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have et barn mere - det var en beslutning I havde taget og så endte det med en abort. Jeg er utroligt ked af at høre, at I har skulle dette igennem, det har været et hårdt forløb. Det skal naturligvis føles rigtigt hvis I beslutter jer for at få en mere, det er som sagt det vigtigste at du virkelig har lyst til det.
Jeg tror dog også for rigtig mange kvinder, at det er svært at blive hundrede procent afklaret med ikke at skulle have flere. Det trækker i os, når vi ser andre gå rundt med deres barnevogne, når vi holder en lille i vores arme og dufter hvor dejligt sådan nogle små nogen dufter osv. Vi er jo mødre og vi elsker den der fornemmelse, det er en skøn skøn tid at være gravid og blive mor - så overvejelserne kommer jævnligt, skulle vi få en til, skal det mon være slut nu osv. ...
Og her spiller fornuften naturligvis også ind. For der er situationer som gør, at man ikke vil gå igennem f.eks. en abort en gang til. Det kan også være sygdom i familien eller andet det gør at man pludselig prioriterer anderledes, vælger at nu er situationen som den er og føler det godt og rigtigt. Men det er svært, jeg ved det godt.
Desværre er der ikke særlig mange bøger om dette emne. Der findes bøger om søskende, men ikke så mange om enebørn. Måske kan du finde engelsk litteratur - søg f.eks. på 'only child' og se om der dukker noget op.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske