Svar: Brug af ægløsningstests
16. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Ægløsningstests måler mængden af LH (Lutein Hormonet) i urinen. Det vil som regel stige kraftigt midt i kvindens
cyklus. Det er stigningen i LH der forårsager ægløsningen og ægløsning er det tidspunkt, hvor dine æg løsner sig fra dine æggestokke.
Ægløsningen vil normalt finde sted mellem 24-48 timer efter at du har lavet en positivtest. Om man kun kan teste positiv en dag, tør jeg ikke sige ...
De fleste kvinder har en cyklus på omkring 28 dage og ægløsningen ligger her midt i perioden, altså 14 dage før næste menstruation begynder. Da du har meget uregelmæssige menstruationer og en cyklus på op til 40 dage i øjeblikket, kan der naturligvis være ændringer i forhold til dette. Men skal vi ikke håbe på at det hele er ved at stabilisere sig lidt nu :)
Jeg synes det er fint at du nu forsøger at finde frem til dit ægløsningstidspunkt via tests. De skulle være ret præcise, så når du oplever en positiv test, så er det bare med at få fat i din mand :)
Held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske