Svar: Graviditetskontroller

16. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Jensine

Hvor er det dejligt :) Det lyder også som om at du har det rigtig godt.

Den vandrejournal du har fået har du selv forsiden af. Din egen læge har en kopi og så sendes der også en kopi til det hospital, hvor du har valgt at føde.

Når hospitalet har modtaget din journal, bliver det nødvendige undersøgelsesprogram sat i gang. De sender et brev til dig, hvor der står en dato for den første konsultation hos jordmoderen og en dato for ultralydsskanning.

Du skal til graviditetskontrol hos din egen læge, når du er i uge 25 og i uge 35.

Du bliver normalt tilbudt fem konsultationer hos en jordemoder. Den første konsultation finder sted, når du er i uge 12-14. Her skriver jordemoderen i din journal og du bliver normalt ikke undersøgt den første gang.

Efter den første konsultation bliver du tilbudt fire konsultationer omkring uge 28, 32, 38 og 40. Hvis jordemoderen eller lægen vurderer, der er behov for det, så vil du blive tilbudt flere undersøgelser. Det finder man ud af hen af vejen.

Når jordemoderen begynder at ...

Annonce

... undersøge dig, så vil hun føle på din livmoder og tjekke at den vokser i længden og har den rette størrelse i forhold til, hvor langt du er henne i graviditeten. Det giver et skøn over, hvor stort barnet er, om det vokser, som det skal, og hvordan det ligger.

Hun vil også lytte efter barnets hjertelyd, du vil ofte også selv kunne høre hvordan det lyder :) Nogle gange vil hun også skulle mærke på dig indvendig i skeden, hvis du f.eks. har problemer med mange plukveer, så vil hun føle indvendigt på livmoderhalsen for at sikre sig at du ikke er ved at gå i fødsel for tidligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ved hver undersøgelse skal du medbringe en urinprøve, som bliver undersøgt for æggehvidestoffer og sukker. Det er for at holde øje med svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge. Du vil også få målt dit blodtryk og blive vejet.

Hvis du synes der går for lang tid inden du hører noget fra hospitalet så må du naturligvis gerne selv tage kontakt til dem og sikre dig at de har modtaget besked om at du er gravid :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie