Svar: Graviditetskontroller
16. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Jensine
Hvor er det dejligt :) Det lyder også som om at du har det rigtig godt.
Den vandrejournal du har fået har du selv forsiden af. Din egen læge har en kopi og så sendes der også en kopi til det hospital, hvor du har valgt at føde.
Når hospitalet har modtaget din journal, bliver det nødvendige undersøgelsesprogram sat i gang. De sender et brev til dig, hvor der står en dato for den første konsultation hos jordmoderen og en dato for ultralydsskanning.
Du skal til graviditetskontrol hos din egen læge, når du er i uge 25 og i uge 35.
Du bliver normalt tilbudt fem konsultationer hos en jordemoder. Den første konsultation finder sted, når du er i uge 12-14. Her skriver jordemoderen i din journal og du bliver normalt ikke undersøgt den første gang.
Efter den første konsultation bliver du tilbudt fire konsultationer omkring uge 28, 32, 38 og 40. Hvis jordemoderen eller lægen vurderer, der er behov for det, så vil du blive tilbudt flere undersøgelser. Det finder man ud af hen af vejen.
Når jordemoderen begynder at undersøge dig, så vil hun føle på din livmoder og tjekke at den vokser i længden og har den rette størrelse i forhold til, hvor langt du er henne i graviditeten. Det giver et skøn over, hvor stort barnet er, om det vokser, som det skal, og hvordan det ligger.
Hun vil også lytte efter barnets hjertelyd, du vil ofte også selv kunne høre hvordan det lyder :) Nogle gange vil hun også skulle mærke på dig indvendig i skeden, hvis du f.eks. har problemer med mange plukveer, så vil hun føle indvendigt på livmoderhalsen for at sikre sig at du ikke er ved at gå i fødsel for tidligt.
Ved hver undersøgelse skal du medbringe en urinprøve, som bliver undersøgt for æggehvidestoffer og sukker. Det er for at holde øje med svangerskabsforgiftning og graviditetssukkersyge. Du vil også få målt dit blodtryk og blive vejet.
Hvis du synes der går for lang tid inden du hører noget fra hospitalet så må du naturligvis gerne selv tage kontakt til dem og sikre dig at de har modtaget besked om at du er gravid :)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske