Svar: Ost og graviditet
7. januar 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Elisabeth
Dejligt at høre at kvalmen er på retur :) Tænk at få tendens til mug-oste eller smelte oste, ja hvorfor ikke :) :)
Man må gerne spise ost, når man er gravid. Ost er en udmærket måde at få lidt ekstra kalk på og det er vigtigt. Hvis man ikke drikker mælk, spiser ost eller surmælksprodukter er det vigtigt at indtage ekstra kalk under graviditeten.
Men der er visse oste som man skal undgå og det drejer sig om ost fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk). En del udenlandske oste er upasteuriserede og det er især udenlandsk ost, som man skal være påpasselig med.
Der er enkelte gårde i Danmark som har fået dispensation fra Fødevarestyrelsen om at de må lave ost af upasteuriseret mælk, men det er ikke oste, som findes i den normale dagligvarehandel og der er i Danmark en lovgivning omkring netop denne problematik. I følge loven skal man i Danmark bruge pasteuriseret mælk til ost og du burde således uden problemer kunne spise både ostehap og buko smelteost.
Det er vigtigt at man spiser frisk ost og altså spiser den inden for få dage efter åbning, samt at man overholder udløbsdatoer og opbevaringstemperaturer.
Du nævner selv skimmeloste og Listeria. Det er rigtigt at der i bløde oste, som er fremstillet af upasteuriseret mælk kan være bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at blive syge af det. Men hos en gravid er det vigtigt at undgå smitte med Listeria.
Oste fremstillet i Danmark og lavet af pasteuriseret mælk burde ikke indeholde listeria moncytogenes, men jeg kan naturligvis ikke garantere dette. Det er dog de upasteuriserede oste man advarer imod ... og der er som sagt normalt ikke problemer med at spise danske oste.
Køber du således et dansk produkt, så burde det være i orden - også selvom det ikke fremgår af indholdsdeklarationen. Men tager du på en restaurant og får serveret en ostetallerken, så skal du måske lige forhøre dig om hvad type oste det er de serverer :)
Fortsat god ostetrang :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske