Svar: Ost og graviditet

7. januar 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Elisabeth

Dejligt at høre at kvalmen er på retur :) Tænk at få tendens til mug-oste eller smelte oste, ja hvorfor ikke :) :)

Man må gerne spise ost, når man er gravid. Ost er en udmærket måde at få lidt ekstra kalk på og det er vigtigt. Hvis man ikke drikker mælk, spiser ost eller surmælksprodukter er det vigtigt at indtage ekstra kalk under graviditeten.

Men der er visse oste som man skal undgå og det drejer sig om ost fremstillet af upasteuriseret mælk (rå mælk). En del udenlandske oste er upasteuriserede og det er især udenlandsk ost, som man skal være påpasselig med.

Der er enkelte gårde i Danmark som har fået dispensation fra Fødevarestyrelsen om at de må lave ost af upasteuriseret mælk, men det er ikke oste, som findes i den normale dagligvarehandel og der er i Danmark en lovgivning omkring netop denne problematik. I følge loven skal man i Danmark bruge pasteuriseret mælk til ost og du burde således uden problemer kunne spise både ostehap og buko smelteost.

Det er vigtigt at man spiser frisk ost og altså spiser den inden ...

Annonce

... for få dage efter åbning, samt at man overholder udløbsdatoer og opbevaringstemperaturer.

Du nævner selv skimmeloste og Listeria. Det er rigtigt at der i bløde oste, som er fremstillet af upasteuriseret mælk kan være bakterien listeria monocytogenes. Denne bakterie findes overalt i miljøet og derfor også i mange råvarer. Den vokser fint ved køleskabstemperatur og de fleste af os spiser den med mellemrum - uden at blive syge af det. Men hos en gravid er det vigtigt at undgå smitte med Listeria.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Oste fremstillet i Danmark og lavet af pasteuriseret mælk burde ikke indeholde listeria moncytogenes, men jeg kan naturligvis ikke garantere dette. Det er dog de upasteuriserede oste man advarer imod ... og der er som sagt normalt ikke problemer med at spise danske oste.

Køber du således et dansk produkt, så burde det være i orden - også selvom det ikke fremgår af indholdsdeklarationen. Men tager du på en restaurant og får serveret en ostetallerken, så skal du måske lige forhøre dig om hvad type oste det er de serverer :)

Fortsat god ostetrang :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor