Svar: Hvordan finder jeg ægløsningstidspunktet
6. juni 2004
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Nogle kvinder mærker ægløsningstidspunktet som en lille smerte eller en krampelignende fornemmelse, hvor andre kvinder slet ikke mærker det. Det kan være meget svært at beregne det præcise ægløsningstidspunkt, men man ved at der går ca 14 dage mellem ægløsningen og en ny menstruation. Da du har en cyklus på 28 dage, vil din ægløsning formodentlig ligge 14 dage efter sidste menstruations første dag. Det kan dog variere et par dage, men sådan cirka midt i perioden.
Man kan købe ægløsningstests, som fortæller om det er tiden, men du kan også se på dit udflåd, som vil ændre sig på ægløsningstidspunktet. Fra at være lidt 'klattet' og uklart/hvidligt bliver det frugtbare sekret mere klart og elastisk og minder lidt mere om rå æggehvide. Når sekretet ser sådan ud, kan det beskytte sædcellerne så de kan overleve længere og måske længe nok til at de når ægløsningstidspunktet og du bliver gravid.
En anden metode er temperaturmåling, hvor du hver morgen, helst på samme tidspunkt måler din temperatur. Ved ægløsningstidspunktet vil din temperatur stige 2-4 streger.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske