Svar: Hvornår fortælle hun skal være storesøster?
3. januar 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lisa
Der er ingen faste regler for, hvornår man skal fortælle storesøster at der er en baby på vej ... Det er I nødt til at gøre, som I synes det passer bedst :)
I kan sagtens fortælle hende det nu, men I kan også vente. Under alle omstændigheder skal I i hvert fald indstille jer på, at det sandsynligvis ikke betyder så meget for hende, som det naturligt betyder for jer. Hun vil måske kun sige "baby i mors mave" og så ellers tale om noget andet, eller hun vil måske slet ikke sige noget. Hun kan jo på ingen måde forholde sig til hvad det vil sige og kan på ingen måde forholde sig til tid og at få at vide at "du skal være storesøster til sommer" siger hende jo ingenting ...
Børn er umiddelbare og reagerer helt impulsivt og lystbetonet, så hvis hun pludselig mærker noget sparke i din mave, så vil hun naturligt studse over det og vil også høre at du siger "det er baby" men hurtigt vil det interessere hende ligeså meget at lege med sit legetøj - hun er hurtigt videre.
Du skriver at hun er kvik og opfatter meget, derfor mærker hun naturligt også at tingene ændrer sig lidt hos jer. F.eks. at du ligger mere ned, har mere kvalme, ikke løfter hende som du plejer osv. Men også at andre spørger til din mave og hun hører jo at I taler om babyen. Efterhånden vil andre jo også begynde at henvende sig til hende og tale med hende om at hun skal være storesøster og om at babyen kommer og så er det jo meget godt, at I har talt lidt med hende først.
Så det er en balance imellem ikke at sige det for tidligt fordi hun ikke kan forholde sig til ventetiden og til hvad der i det hele taget skal ske - men samtidig heller ikke sige det så sent, at andre begynder at sige noget til hende, som hun så slet ikke forstår ...
Det er en rigtig god idé at læse bøger om emnet og på den måde få fortalt hende at der også er en baby inde i mors mave. Det kan også være en idé med en babydukke, som skal skiftes og plejes og have sin sut, for ligesom at lære hende lidt om hvad en baby er for en størrelse. Men når hun ikke er ældre, vil det hele være meget abstrakt og I skal fortælle hende det, når I har lyst til at sige det til hende og synes det virker rigtigt :)
Jeg håber du kan bruge disse overvejelser lidt videre, selvom der ikke er noget entydigt svar :) - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske