Svar: Farlige dampe
14. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære bekymrede kommende mor
Tillykke med at du venter dig :)
Det giver stor glæde at være gravid, men ofte også store bekymringer. I vil jo gerne det bedste for jeres lille ufødte barn og da det ikke er jer selv, der arbejder med dampe og kemikalier, så er det naturligvis ekstra frustrerende at skulle leve med dette i nuværende situation ...
Kemikalier kan have mange forskellige virkninger. Nogle kemikalier kan fx give allergiske reaktioner, andre kan forstyrre hormonbalancen, og dit barn er særligt udsat, fordi selv små mængder af de kemiske stoffer kan have stor virkning på et lille barn.
Kemikalier og hele det område dette dækker over er på mange måder et vanskeligt område at navigere i. Det kan være rigtig svært at skelne de forskellige kemikalier fra hinanden og samtidig er man stadig meget usikker på, hvor meget det betyder for det ufødte barn. Forskere undersøger hele tiden hvilken effekt forskellige kemikalier har på mennesker - ikke bare nu, men også i tiden frem over og der dukker hele tiden ny viden op.
Der er dog igen tvivl om at alt hvad vi omgiver os med i vores hverdag af forskellig kemikalier vil i en eller anden grad påvirke os og også påvirke vores ufødte barn ... Der er 3 måder man som gravid giver kemikalier videre til sit barn:
- Gennem munden, via den mad du spiser. Fødevarer kan være tilsat forskellige stoffer og kemisk forarbejdet, sprøjtet osv. Også læbestift, kan give kemikalier ind gennem munden.
- Gennem huden, via den creme, shampoo, vaskepulver osv. du bruger
- Gennem indånding, det kan være f.eks. dampe fra maling, eller dampe fra spraydåser, parfume osv.
Det er ikke alle stoffer der bliver lagret i vores krop, mange stoffer udskiller vi selv via urin og afføring. Men nogle stoffer bliver via blodet ført over til barnet - via moderkagen - og når barnet bliver født og ammes, så vil stoffer også via modermælken kunne passere over til det lille barn.
Mange af de stoffer / kemikalier vi omgiver os med vil virke allergifremkaldende og hormonforstyrrende og man mener at det er på grund af kemikalier i vores hverdag at så mange lider af allergiske sygdomme i dag ...
Det er naturligvis ikke særlig godt at gå rundt i dampe af kemikalier - uanset hvad slags der er tale om - når man er gravid og det er vigtigt at I gør grundigt rent, sørger for at lufte ud osv. som du også beskriver. Hvis det er meget slet, skulle I måske prøve om I kunne komme på juleferie nogle dage hos familien ... og håbe på at det så er bedre derhjemme derefter.
Det lyder som om at I et eller andet sted er nødt til at vente på at lejligheden under jer bliver ordnet og således må 'leve med problemet' lidt endnu. Men prøv om ikke I kan finde en løsning, så det minimeres så vidt muligt.
Og så må du prøve at tage det stille og roligt og tro på at den lille i din mave har det godt - mon ikke det hjælper hvis du bliver scannet og kan se at den ligger derinde og virker okay?
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske