Svar: Farlige dampe

14. december 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære bekymrede kommende mor

Tillykke med at du venter dig :)

Det giver stor glæde at være gravid, men ofte også store bekymringer. I vil jo gerne det bedste for jeres lille ufødte barn og da det ikke er jer selv, der arbejder med dampe og kemikalier, så er det naturligvis ekstra frustrerende at skulle leve med dette i nuværende situation ...

Kemikalier kan have mange forskellige virkninger. Nogle kemikalier kan fx give allergiske reaktioner, andre kan forstyrre hormonbalancen, og dit barn er særligt udsat, fordi selv små mængder af de kemiske stoffer kan have stor virkning på et lille barn.

Kemikalier og hele det område dette dækker over er på mange måder et vanskeligt område at navigere i. Det kan være rigtig svært at skelne de forskellige kemikalier fra hinanden og samtidig er man stadig meget usikker på, hvor meget det betyder for det ufødte barn. Forskere undersøger hele tiden hvilken effekt forskellige kemikalier har på mennesker - ikke bare nu, men også i tiden frem over og der dukker hele tiden ny viden op.

Der er dog igen tvivl om at alt hvad vi omgiver os med i vores hverdag af forskellig kemikalier vil i en eller anden grad påvirke os og også påvirke vores ufødte barn ... Der er 3 måder man som gravid giver kemikalier videre til sit barn:

- Gennem munden, via den mad du spiser. Fødevarer kan være tilsat forskellige stoffer og kemisk forarbejdet, sprøjtet osv. Også læbestift, kan give kemikalier ind gennem munden.

- Gennem huden, via den creme, ...

Annonce

... shampoo, vaskepulver osv. du bruger

- Gennem indånding, det kan være f.eks. dampe fra maling, eller dampe fra spraydåser, parfume osv.

Det er ikke alle stoffer der bliver lagret i vores krop, mange stoffer udskiller vi selv via urin og afføring. Men nogle stoffer bliver via blodet ført over til barnet - via moderkagen - og når barnet bliver født og ammes, så vil stoffer også via modermælken kunne passere over til det lille barn.

Mange af de stoffer / kemikalier vi omgiver os med vil virke allergifremkaldende og hormonforstyrrende og man mener at det er på grund af kemikalier i vores hverdag at så mange lider af allergiske sygdomme i dag ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er naturligvis ikke særlig godt at gå rundt i dampe af kemikalier - uanset hvad slags der er tale om - når man er gravid og det er vigtigt at I gør grundigt rent, sørger for at lufte ud osv. som du også beskriver. Hvis det er meget slet, skulle I måske prøve om I kunne komme på juleferie nogle dage hos familien ... og håbe på at det så er bedre derhjemme derefter.

Det lyder som om at I et eller andet sted er nødt til at vente på at lejligheden under jer bliver ordnet og således må 'leve med problemet' lidt endnu. Men prøv om ikke I kan finde en løsning, så det minimeres så vidt muligt.

Og så må du prøve at tage det stille og roligt og tro på at den lille i din mave har det godt - mon ikke det hjælper hvis du bliver scannet og kan se at den ligger derinde og virker okay?

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder