Svar: Ønske om graviditet og koffein
7. december 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nina
Koffein forekommer naturligt i blandt andet kaffe, te og Cola og tilsættes også som aromastof til visse fødevare for at give smag og for at få den 'opkvikkende' effekt.
Det anbefales at kvinder som er eller som påtænker at blive gravide ikke indtager mere end højst (og ialt) 300mg koffein pr dag. Da et højere indtag vil kunne påvirke både graviditeten (også evnen til at blive gravid) og påvirke barnet i maven. En ½ liter cola om dagen er derfor ikke nogen god idé - det vil være rigtig godt, hvis du kunne prøve at drikke noget andet - vand eller mælk?
Så selvom du allerede har sat dit colaforbrug betydeligt ned, så er det en rigtig god idé at ændre vaner nu. Det vil bedre dine graviditetschancer og det vil også være godt at skabe sunde vaner allerede nu - det barn du får, skal jo slet ikke have cola, men lære at spise og drikke sundt fra starten og hvis du indfører sunde vaner allerede nu, så bliver det også lettere at have sunde vaner i graviditeten og når den lille først er født :)
Medtænk her også at du ikke bør ryge eller udsætte dig for passiv rygning. Du bør spise masser af fisk, dyrke motion og også begynde at tage folinsyre, når du planlægger graviditet :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske