Svar: Forhåbentligt snart gravid - hvad med H1N1?
13. november 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Heidi
Dejligt at høre at Agnethe trives så godt og nu er ude af børneafdelingen :) Og rigtig dejligt at høre, at I nu har overskud til at tænke på en lillebror eller lillesøster :)
I følge Sundhedsstyrelsen bør raske gravide overveje vaccination fordi raske gravide har 2-3 gange større risiko for at udvikle alvorlig sygdom og få brug for intensiv behandling, hvis de får influenza A (H1N1). Det er også sådan at man som gravid børn undgå virusinfektioner gennem hele graviditeten. Det gælder alle former for virus og ikke kun influenzavirus.
Hvis du planlægger graviditet og kan få en vaccination, så synes jeg du skal tale med lægen om hvorvidt det er relevant for dig ... Det er naturligvis en lægelig beslutning, men det er da en ganske udmærket overvejelse at gøre sig, hvis man har muligheden :)
Rigtig meget held og lykke med det hele - glæder mig til fortsat at følge dig og familien :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske