Svar: Hvordan undgår jeg endnu en abort?

25. oktober 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Rikke

Der kan være rigtig mange årsager til at man aborterer og når man aborterer meget tidlidt i forløbet, som du har gjort, så skyldes ofte at der ikke var tale om et rigtigt foster og der var, som du skriver, en grund til at det gik til grunde ... Det kan være en kromosomdefekt eller en anden fejl i embryonet.

Der er derfor umiddelbart ikke grund til at tro, at det er på grund af dit arbejde, eller det at du har båret eller løftet din søn op til 4. sal at du har aborteret.

Situationen er naturligvis en anden, hvis man er længere henne i graviditeten, oplever at få pletblødning, smerter, får plukveer, livmoderhalsen konstateres for blød, forkortet eller andet - så er der en risiko for at man kan abortere eller risikere at føde for tidligt og de signaler skal man naturligvis lytte til.

Det vil være helt normalt at man her sygemeldes fra sit arbejde og alt efter situationen vil man ofte også kunne få at vide, at man skal ligge ned hele tiden, at man ikke må bære på sin ældre søn, at man ikke må have samleje med sin mand osv. I en sådan situation er der altså andre regler og der må man følge de retningslinier som læge og jordemoder giver en.

Min umiddelbare tanke er at du så vidt muligt må forsøge at passe på dig selv, når du nu får en ny positiv ...

Annonce

... graviditetstest i hånden. Det er ikke en sygdom at være gravid og du må som udgangspunkt gøre som du plejer, men når du nu har aborteret før, så skal du selvfølgelig tænke dig om. Overvej derfor om du kan undgå at slæbe på alt for store kasser og løfte på din dreng - sæt dig ned med ham i øjenhøjde, når det kan lade sig gøre i stedet for at løfte ham op til dig.

Og så må du tale med din chef om hvordan situationen er - han/hun skal jo have det at vide før eller siden ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så skal du naturligvis også spise sundt og sørge for at indtage de vitaminer, mineraler osv. som anbefales. Du skal allerede nu begynde at spise folinsyre, fordi I forsøger aktivt at blive gravide igen og du skal sørge for at spise fisk flere gange om ugen.

Du skal holde dig fra røg og tobak og undgå alkohol, da man ved at dette kan øge risikoen for abort og så skal du også forsøge at undgå infektion - f.eks. mener man at blærebetændelse, kan være årsag til abort. Så sørg for at holde dig sund og rask, så giver du dit nye embryo de bedste forudsætninger for at sætte sig fast og blive til det lille barn du ønsker dig så meget :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :) - glæder mig til at høre fra dig, når du atter står med en positiv test og alt ser rigtig godt ud :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder