Svar: Honning under graviditet
14. august 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Gravide kan godt spise honning, du kan bruge honning i bagværk, spise honningristede nødder i müsli osv. uden at det normalt giver nogen problemer.
Men honning frarådes børn under 1 år og det er måske dette du har hørt eller læst.
Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden ved spædbarnsbotulisme. Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
For små børn, der ernæres med mælk, kan sporerne dele sig og danne toksin i det specielle miljø der findes i barnets tarme, netop fordi det ernæres med mælk. For voksne og større børn, er der normalt ingen problemer.
Så ro på og fortsat held og lykke med graviditeten!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske