Svar: Kaffe, alkoholfri vin og ønsket graviditet
28. juli 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Lisa
Dejligt at I arbejder på at få en lillesøster eller lillebror :)
Det er korrekt at det ikke anbefales at drikke mere end 5 daglige kopper kaffe, hvis man ønsker at blive gravid. Det er også korrekt at det generelt anbefales at holde sig fra koffeinholdige drikke og det gælder således ikke kun kaffe, men også te, cola og lignende.
Det anbefales heller ikke at man drikker alkohol, nyere undersøgelser viser at selv en beskeden mængde alkohol kan mindske kvinders frugtbarhed væsentligt.
Der er så vidt jeg ved ikke problemer med at drikke koffeinfri kaffe i graviditeten, du bør dog generelt ikke drikke store mængder kaffe, men stadig holde dig til et par kopper om dagen og i stedet drikke masser af vand. Har man hang til kaffe, så er koffeinfri kaffe dog et rigtig godt alternativ.
Med hensyn til alkoholfri vin, så vil jeg ikke anbefale dig at drikke det - i hvertfald ikke så snart du opdager at du er gravid ... For der er stadig alkohol i vinen og sundhedsstyrelsen fraråder gravide at drikke det. Der må så vidt jeg ved være op til 0,1% alkohol i et produkt der betegnes som værende alkoholfrit.
Hvorvidt der også gemmer sig alkohol i alkoholfrie øl tør jeg ikke sige ...
Reglerne om ingen alkohol og så vidt muligt ikke koffein gælder i øvrigt hel graviditeten igennem og også hvis du ammer, så måske skulle du bare indstille dig på at disse ting må du undvære i en periode ... :)
Men når det er sagt, så kan det dog stadig være muligt at hygger sig en aften og jeg vil derfor foreslå dig at du til særlige lejligheder drikker alkoholfrie drinks i stedet.
Du kan læse meget mere om hvordan du giver dit barn de bedste forudsætninger på sundhedsstyrelsens hjemmeside denbedstestart.dk, hvor du også finder opskrifter på alkoholfrie drinks.
Og tilsidst - husk også at tage folinsyre, nu hvor I aktivt forsøger at blive gravide :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske