Svar: Ønsker meget at blive gravid

29. juni 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære håbefulde

Hvor er det dejligt at I arbejder på at blive forældre, det er også skønt med en lille - men naturligt frustrerende, når man har forsøgt i over et år og intet sker ...

Jeg synes I har forsøgt så længe, at det vil være relevant at I bliver undersøgt. Man kan scanne dit underliv og se hvordan din livmoder, æggeledere og æggestokke ser ud og man kan lave en sædprøve fra din mand, for at se om sædcellerne er aktive og om der er sædceller nok ...

Jeg synes I skal bede jeres læge om at få en henvisning, så I kan blive undersøgt og finde ud af, hvorfor I ikke bliver gravide. Du kan få en henvisning til en gynækolog med speciale i fertilitet. Egen læge kan give jer denne henvisning. Du kan også ringe til en fertilitetsklinik og høre, hvad de vil anbefale jer. Telefonisk rådgivning plejer ikke at koste noget :o) Så er I igang og hvis man så ikke finder noget hos dig, der kan forklare hvorfor du ikke bliver gravid, så kan man begynde at undersøge din mand.

Ud over at man fysiologisk skal kunne blive gravid, så er der dog også mange andre ting man kan gøre sig overvejelser omkring. Det er for det første vigtigt med timing. Det er vigtigt at I har samleje lige omkring ægløsningstidspunktet - gerne et par dage inden, da sædcellerne godt kan holde sig parate til at befrugte ægget. Så hvis I kan have samleje op til ægløsningstidspunktet og der hvor testen er tydeligt positiv, så vil det være rigtig godt.

Derudover er det meget vigtigt at ingen af jer ryger. Tobak nedsætter fertiliteten hos både kvinden og manden, så ryger I så stop. Jeres lille barn vil heller ikke have godt af det, så man kan ligeså godt stoppe før som siden :o)

Det er også vigtigt at I spiser og drikker sundt. Det er vigtigt at du indtager en mulitivitamintablet dagligt indeholdende folinsyre, nu hvor I aktivt forsøger at blive gravide. Folinsyre forebygger neutralrørsdefekter hos det lille barn.

Det er også vigtigt at du spiser fisk, gerne flere gange om ugen og det er både til frokost og om aftenen. Fisk har stor betydning for fosteret og udviklingen af blandt andet ...

Annonce

... nervesystemet. Spis masser af frugt og masser af grøntsager, fedtfattigt kød, groft brød osv.

Hvis du er overvægtig, så har det også betydning for og vil nedsætte fertiliteten. Derfor kan det være relevant at overveje at spise sundt for også at tabe sig. Det betyder ikke at man skal sulte sig selv, for et stort vægttab kan også skade fertiliteten. Og er man undervægtig er det også et problem.

Med hensyn til væske, så drik hovedsageligt vand, hold igen med store mængder kaffe og drik så vidt muligt ikke alkohol. Det gælder jer begge.

Det er også vigtigt at I dyrker motion og især for dig som kvinde, er det vigtigt at du sørger for at bevæge dig ca 30 minutter dagligt. Man ved at der er en sammenhæng mellem kropsfedt, østrogen og fertilitet. For lidt eller for meget fedt kan ændre hormonbalancen og dermed mindske sandsynligheden for graviditet. Har man en kropsfedtprocent er ligger blot 10-15 % over eller under det normale niveau kan det være medvirkende årsag til infertilitet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er der naturligvis samlejestillinger og det betyder naturligvis ikke at man behøver stå på hovedet :o) Men, jo tættere sæden kommer på livmoderhalsen, jo lettere har sædcellerne ved at finde vej. Derfor er det en god idé at bruge samlejestillinger, hvor sæden ikke løber hurtigt ud af kvinden (f.eks. undgå at du sidder ovenpå din mand) og det kan anbefales at du efter samleje bliver liggende, evt. med en lille pude under lænden, så dit underliv løftes lidt op.

Normalt behøver man ikke koncentrere sig om samlejestillinger, når man gerne vil være gravid, men når man som jer har prøvet i et år, så kan det være fornuftigt nok at medtænke dette - skade gør det jo i hvert fald ikke :o) Det påstås også at hvis kvinden får orgasme, så vil det være positivt for fertiliteten. De sammentrækninger, der kommer i livmoderen og i underlivet, når kvinden får orgasme, kan få sæden til at trænge dybere ind i livmoderhalsen.

Jeg håber at mine tanker og råd vil hjælpe jer lidt videre og krydser fingre for at I snart oplever at blive gravide :o)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.