Svar: Gravid, indtag af tang mv.

28. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Josefines mor

Tillykke, tillykke - hvor er det dejligt for jer at du atter er gravid. Jeg ved jo at I har ønsket at få en lille en mere, dejligt :)

Med en meget fortidlig fødsel bag dig og en kompliceret graviditet tænker jeg, at du denne gang skal passe rigtig godt på dig selv. Der er mange ting du ikke kan gøre eller bør gøre, som man normalt fint ville kunne gøre som gravid og det er uhyre vigtigt at du får en snak med læge og jordemoder om, hvordan du skal forholde dig. Det gælder f.eks. sådan noget som ridning - jeg kunne godt forestille mig at de ville fraråde dig at ride.

At man venter til uge 12 med at tilbyde dig undersøgelse ved speciallæge handler nok om at der jo altid er en risiko for at det går galt og at risikoen netop er størst de første 12 uger. Det forhindrer dig dog ikke i at søge råd og vejledning inden, du kan tale med din læge om hvorvidt du kan blive henvist til en scanning og en samtale tidligere, fordi du har det forløb bag dig som du har, det kan være på sygehuset eller hos en gynækolog med stor viden om obstetrik. Du kan også overveje om du har lyst til selv at betale for en scanning, hvis det kan give dig lidt ro, at se den lille i maven har det godt.

Med hensyn til kost og især indtag af tang, så er tang generelt sundt. Jeg har desværre ikke kunne finde noget materiale eller vejledning omkring indtag af tang og graviditet - tang er jo ikke det vi spiser mest af i den vestlige verden ...

Tang indeholder dog mange af de samme gode vitaminer og mineraler som fisk og netop fisk, skal vi jo spise en del af. Det jeg umiddelbart tror kan være problematisk omkring tang er nok indholdet af især salt, jod og protein. Det er alt sammen noget vi har brug for også under graviditeten, men man skal naturligvis ikke have for meget. Spørgsmålet er bare, hvad for meget så er og det kan jeg desværre ikke finde noget om. Du kan evt. kontakte Fødevarestyrelsen og spørge om det er noget, de har anbefalinger omkring. Får du svar, vil jeg meget gerne høre om det :)

I forhold til at føde for tidligt, så er det her vigtigt at du ved at undersøgelser viser, at et indtag af fisk og især ...

Annonce

... omega 3 viser, at det kan forebygge for tidlig fødsel eller sagt på en anden måde, at de kan forlænge graviditeten. Da alle dage jo tæller, så vil det være rigtig fornuftigt, hvis du sørger for at spise fisk, tang - Omega 3 fedstyrer. Udover at påvirke graviditetens længde, så er det også vigtigt for barnets udvikling af hjerne, syn og nervesystem.

Og med hensyn til ridning, så vil jeg umiddelbart ikke anbefale dig denne sport - du bør i hvert fald drøfte det med speciallæge. Det er heller ikke et spørgsmål om at holde inde, hvis du får plukveer - det er et spørgsmål om at du skal holde dig så meget i ro, at du slet ikke får plukveer, hvis du forstår hvad jeg mener :)

Smerterne i lysken er sandsynligvis ligamentsmerter. Ligamenter er det bindevæv som holder din livmoder på plads og når din livmoder vokser, løfter sig og lægger sig til rette i dit underliv for at skabe de bedste betingelser for dit barn, så kan du mærke det som smerter - lidt menstruationslignende smerter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I begyndelsen er det ofte meget tydeligt, men hele graviditeten igennem vil du kunne mærke at din livmoder vokser. I disse perioder vil du derfor kunne mærke lidt ligamentsmerter, følelsen af dem ændrer sig dog lidt i takt med at du kommer længere og længere hen i graviditeten og barnet tynger i livmoderen - men de vil som sagt være der hele vejen igennem. Det vil især være i begyndelsen, omkring uge 18, ingen omkring 28-30 uge og fra ca uge 36 og frem til fødslen at du vil kunne mærke dem en gang imellem. Især i disse perioder ved man at livmoderen vokser i ryk.

Ligamentsmerter kan i perioder være der hele tiden og i andre perioder opstå i forbindelse med at du bevæger dig omkring, f.eks. når du rejser dig op, så strammer det pludselig i lysken. Det er helt normalt hvis man fornemmer det forskelligt i takt med at graviditeten skrider frem.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre frem, rigtig meget held og lykke og pas nu rigtig godt på dig selv. Pas på ikke at løfte på lillepigen osv. Du skal naturligvis ikke se dig selv som syg, men du er nød til at tage nogle forholdsregler, som andre ikke ville tage .... :o)

Rigtig god pinse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år