Svar: Graviditetssukkersyge?
7. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Skytten
Det er naturligvis dybt frustrerende og beklageligt at du ikke får nogen vejledning, ikke blive rådgivet om, hvordan du skal forholde dig - det er naturligvis ikke okay.
Da jeg er sundhedsplejerske og ikke jordemoder, er det naturligvis begrænset, hvor meget jeg kan fortælle dig, men jeg vil naturligvis gerne drøfte min viden med dig - sygeplejerske til sygeplejerske :o)
Ca 2% af alle gravide udvikler det man kalder graviditetsbetinget sukkersyge (gestationel diabetes) og det forsvinder næsten altid, når man har født. De fleste kvinder vil kunne nøjes med at ændre på deres kostvaner og derudover er det også vigtigt at motionere regelmæssigt under graviditeten. Det er sjældent at man behøver behandle med insulin og da du ligger i en 'gråzone' lyder det således relevant med kostvejledning til dig.
Så vidt jeg er orienteret så vil de fleste fødeafdelinger have en såkaldt diabetesjordemoder tilknyttet, altså en jordemoder som ved en del om netop sukkersyge, og hvor kvinder, der får konstateret graviditetsbetinget sukkersyge netop henvises til. Derudover bliver man ofte set af en læge på sygehuset og man kan også få vejledning af en diætist. Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til fødeafdelingen eller ambulatoriet og spørge om der er en diabetesjordemoder tilknyttet og så bede om at få en tid hos hende.
Børn der bliver født af kvinder, som har fået konstateret sukkersyge under graviditeten, vil ofte kunne få lidt blodsukker problemer efter fødslen. Derfor vil man være opmærksom på at der her er et barn, som kan have behov for lidt ekstra tilskud af mælk. Nogle steder giver man dette efter et helt fast skema, andre steder vil man måske se tiden lidt an, se hvordan dit barn dier hos dig, vurdere hvor hurtigt din mælk løber til osv. Men som udgangspunkt skal du være opmærksom på om dit lille barn kan få behov for ekstra mælk.
Man ser også nogle gange at børn født af kvinder med graviditetsbetinget sukkersyge får lidt mere gulsot efter fødslen - igen behandles dette i første omgang med ekstra mælk og stiger gulsot-værdien meget, vurderer man behovet for lysbehandling.
Det vil normalt være sådan, at der måles blodsukker på barnet ved fødslen og igen efter ca 2 timer. Alt efter hvad blodsukkerværdierne er, så vurderer man hvorvidt behandling er nødvendigt. Dit eget blodsukker vil blive målt løbende under fødslen.
Man kan føde helt normalt, men da børn af kvinder med graviditetsbetinget sukkersyge ofte er større end gennemsnitlige børn, så vil man ofte blive sat igang, hvis man går terminen ud. Der er også en lille øget risiko for at få forhøjet blodtryk og svangerskabsforgiftning, så derfor tilrådes det normalt at man føder inden udgangen af 40. graviditetsuge.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver dig lidt ro, rigtig meget held og lykke med det hele :o) Glæder mig til at høre om den lille ny :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske