Svar: Graviditetssukkersyge?

7. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Skytten

Det er naturligvis dybt frustrerende og beklageligt at du ikke får nogen vejledning, ikke blive rådgivet om, hvordan du skal forholde dig - det er naturligvis ikke okay.

Da jeg er sundhedsplejerske og ikke jordemoder, er det naturligvis begrænset, hvor meget jeg kan fortælle dig, men jeg vil naturligvis gerne drøfte min viden med dig - sygeplejerske til sygeplejerske :o)

Ca 2% af alle gravide udvikler det man kalder graviditetsbetinget sukkersyge (gestationel diabetes) og det forsvinder næsten altid, når man har født. De fleste kvinder vil kunne nøjes med at ændre på deres kostvaner og derudover er det også vigtigt at motionere regelmæssigt under graviditeten. Det er sjældent at man behøver behandle med insulin og da du ligger i en 'gråzone' lyder det således relevant med kostvejledning til dig.

Så vidt jeg er orienteret så vil de fleste fødeafdelinger have en såkaldt diabetesjordemoder tilknyttet, altså en jordemoder som ved en del om netop sukkersyge, og hvor kvinder, der får konstateret graviditetsbetinget sukkersyge netop henvises til. Derudover bliver man ofte set af en læge på sygehuset og man kan også få vejledning af en diætist. Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til fødeafdelingen eller ambulatoriet og spørge om der er en diabetesjordemoder tilknyttet og så bede om at få en tid hos hende.

Børn der bliver født af kvinder, som har fået konstateret sukkersyge under graviditeten, vil ofte kunne ...

Annonce

... få lidt blodsukker problemer efter fødslen. Derfor vil man være opmærksom på at der her er et barn, som kan have behov for lidt ekstra tilskud af mælk. Nogle steder giver man dette efter et helt fast skema, andre steder vil man måske se tiden lidt an, se hvordan dit barn dier hos dig, vurdere hvor hurtigt din mælk løber til osv. Men som udgangspunkt skal du være opmærksom på om dit lille barn kan få behov for ekstra mælk.

Man ser også nogle gange at børn født af kvinder med graviditetsbetinget sukkersyge får lidt mere gulsot efter fødslen - igen behandles dette i første omgang med ekstra mælk og stiger gulsot-værdien meget, vurderer man behovet for lysbehandling.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil normalt være sådan, at der måles blodsukker på barnet ved fødslen og igen efter ca 2 timer. Alt efter hvad blodsukkerværdierne er, så vurderer man hvorvidt behandling er nødvendigt. Dit eget blodsukker vil blive målt løbende under fødslen.

Man kan føde helt normalt, men da børn af kvinder med graviditetsbetinget sukkersyge ofte er større end gennemsnitlige børn, så vil man ofte blive sat igang, hvis man går terminen ud. Der er også en lille øget risiko for at få forhøjet blodtryk og svangerskabsforgiftning, så derfor tilrådes det normalt at man føder inden udgangen af 40. graviditetsuge.

Jeg håber at ovenstående tanker hjælper dig lidt videre på vej og giver dig lidt ro, rigtig meget held og lykke med det hele :o) Glæder mig til at høre om den lille ny :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.