Graviditetssukkersyge?

7. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Graviditetssukkersyge?

Kære Helen.

Jeg venter mig i 32. uge og har fået sukker i urinen. Første gang det blev opdaget skulle jeg komme med en ny urinprøve efter en uge som var negativ, mit bls var 5,5 (ikke fastende).

En dag på mit arbejde blev jeg svimmel og utilpas og fik målt bt som var ok og en ny stix hvor der igen var sukker. Jeg gik til lægen men da mit bls var ok 5,7 (ikke fastende) synes hun ikke der var nogen grund til at få lavet glukosebelastning, jeg var nok bare lidt mere utæt end andre sagde hun. Næste gang jeg var til jordemoder var stixen neg. men så igår da jeg var til jordemoder var den gal igen med sukker i urinen. Hun kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke havde fået lavet belastning (det har været en forskellig jordemoder hver gang, men hende her er vist den der skal være der fremover), og hun synes at jeg skulle have det gjort.

Det har jeg så været til idag, og fik at vide at mit tal var 8,2. Det skulle helst ligge under 7,8. Mellem 7,8 og 11,0 var gråzonen og over 11,0 lig med diabetes, så jeg ligger jo lige på grænsen. Jeg kan bare ikke rigtig overskue konsekvensen og synes ikke jeg får en pind at vide. Ringede til fødegangen som henviste mig til amb. og de sagde at ...

Annonce

... jeg nok skulle have en diætist, jeg kan kun få fat i min jordemoder om onsdagen.

Ringede så til min læge som var meget fortravlet og blot spurgte om ikke jeg var holdt op med at spise sukker. Det er jeg jo ikke da ingen rigtig har taget det alvorligt jeg har blot spist som jeg plejer. Hendes svar var bare at at det skulle jeg så stoppe med nu - spise som en diabetes pt.

Jeg spørger bare mig selv hvad er konsekvensen for mit barn og hvad er konsekvensen for mig? Jeg har aldrig været overvægtig, ingen i familien har sukkersyge, min datter vejede 3300 g da hun blev født osv. Jeg orker næsten ikke flere kontroller m.m. da der er 50 km hver vej hver gang jeg så skal i amb, til diætist m.m. Jeg føler at jeg har fået dårlig vejledning hele vejen igennem, og at jeg er til besvær når jeg ringer til lægen med noget.

Det er som om at fordi at jeg er sygeplejerske selv mener de ikke jeg har brug for konkret vejledning, men man har brug for tingene i et lidt andet perspektiv når det er en selv. Den næste tid jeg har hos lægen er den attende maj og den 3. juni hos jordemoderen. Svaret fra belastningen vil blive sendt til dem. Hvad tænker du om alt det her?

Venlig hilsen
Skytten.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder