Brev:
Graviditetssukkersyge?
7. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Graviditetssukkersyge?
Kære Helen.
Jeg venter mig i 32. uge og har fået sukker i urinen. Første gang det blev opdaget skulle jeg komme med en ny urinprøve efter en uge som var negativ, mit bls var 5,5 (ikke fastende).
En dag på mit arbejde blev jeg svimmel og utilpas og fik målt bt som var ok og en ny stix hvor der igen var sukker. Jeg gik til lægen men da mit bls var ok 5,7 (ikke fastende) synes hun ikke der var nogen grund til at få lavet glukosebelastning, jeg var nok bare lidt mere utæt end andre sagde hun. Næste gang jeg var til jordemoder var stixen neg. men så igår da jeg var til jordemoder var den gal igen med sukker i urinen. Hun kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke havde fået lavet belastning (det har været en forskellig jordemoder hver gang, men hende her er vist den der skal være der fremover), og hun synes at jeg skulle have det gjort.
Det har jeg så været til idag, og fik at vide at mit tal var 8,2. Det skulle helst ligge under 7,8. Mellem 7,8 og 11,0 var gråzonen og over 11,0 lig med diabetes, så jeg ligger jo lige på grænsen. Jeg kan bare ikke rigtig overskue konsekvensen og synes ikke jeg får en pind at vide. Ringede til fødegangen som henviste mig til amb. og de sagde at jeg nok skulle have en diætist, jeg kan kun få fat i min jordemoder om onsdagen.
Ringede så til min læge som var meget fortravlet og blot spurgte om ikke jeg var holdt op med at spise sukker. Det er jeg jo ikke da ingen rigtig har taget det alvorligt jeg har blot spist som jeg plejer. Hendes svar var bare at at det skulle jeg så stoppe med nu - spise som en diabetes pt.
Jeg spørger bare mig selv hvad er konsekvensen for mit barn og hvad er konsekvensen for mig? Jeg har aldrig været overvægtig, ingen i familien har sukkersyge, min datter vejede 3300 g da hun blev født osv. Jeg orker næsten ikke flere kontroller m.m. da der er 50 km hver vej hver gang jeg så skal i amb, til diætist m.m. Jeg føler at jeg har fået dårlig vejledning hele vejen igennem, og at jeg er til besvær når jeg ringer til lægen med noget.
Det er som om at fordi at jeg er sygeplejerske selv mener de ikke jeg har brug for konkret vejledning, men man har brug for tingene i et lidt andet perspektiv når det er en selv. Den næste tid jeg har hos lægen er den attende maj og den 3. juni hos jordemoderen. Svaret fra belastningen vil blive sendt til dem. Hvad tænker du om alt det her?
Venlig hilsen
Skytten.