Svar: Gravid og trist - flest triste dage

30. april 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære du

Tiden kan godt føles lang, uendeligt lang og ikke mindst, når man samtidig ikke skal på arbejde, ikke kommer ud.

Det er normalt at være bekymret for fremtiden, når man er gravid. Det er normalt at være bekymret for hvordan graviditeten skrider frem, hvordan fødslen skal gå, om barnet bliver sundt og rask osv. Det er svært at forestille sig at skulle være mor, man kan ikke forberede sig på det, man ved ikke hvad det egentlig er - man kan bare gå og vente :o)

Det er vigtigt at du er opmærksom på hvordan dine tanker udvikler sig. Du behøver ikke føle at det at være gravid er den lykkeligste tid i dit liv, det er helt okay at du føler dig besværet, er bekymret og nogle gange tænker lidt negativt. Men det er vigtigt at du også følelsesmæssigt binder dig til det lille barn i maven, at du begynder at glæde dig, forholde dig til det .. hvad er det for en lille en, er det en lille pige, en lille dreng. Har den lille hår, hvordan ser den ud, ligner den dig, ligner den far osv.

Jeg synes det er vigtigt at du taler med lægen om hvordan du går og har det, lægen vil kunne vurdere om dine tanker er okay eller om du har brug for lidt hjælp i form af samtaler en gang imellem :o)

Men derudover tænker jeg også at du skal ud. Det er fint at du cykler nogle ture, kommer ud i det gode ...

Annonce

... vejr, får oplevet noget andet end husets 4 vægge.

Jeg vil anbefale dig at du forsøge at mødre andre gravide og andre kvinder med små børn. De er der, du skal bare finde ud af at møde dem :o)

Jeg synes du skal ringe til kommunen og bede om at komme til at tale med en sundhedsplejerske, som kører i det distrikt, hvor du bor. Fortæl hende at du er gravid, går hjemme og synes det er lidt svært og at du egentlig godt kunne tænke dig at få et graviditets besøg - jeg ved det er muligt i den kommune, hvor du bor.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Tal også med hende om hvor de har åbent hus/café og lignende. De fleste sundhedsplejersker har steder, hvor gravide og kvinder på barsel kommer med deres børn og du kan sagtens møde op til en snak her. Bare få en kop kaffe, hører hvad de andre fortæller om, se deres børn, snakke om din mave osv. Det vil være super godt for dig at møde andre der som dig også går hjemme.

Hvis du har mulighed for det, så kunne du også melde dig til noget graviditetssvømning eller fødselsforberedelse. Det er også en mulighed at møde andre i samme situation på.

Sundhedsplejersken vil kunne fortælle dig, hvad mulighed der er i området, hvor du bor :o)

Det skal nok gå alt sammen, men få fat i din læge og din sundhedsplejerske - det vil være rigtig godt. Stort knus herfra og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet