Svar: Væske i fosterets nyre
12. april 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Louise
Jeg er ked af at høre at I har fået en sådan besked til scanning. Det er aldrig rart at få at vide, at tingene ikke er helt som de skal være, det giver en masse (ofte unødig) bekymring og det er jo ikke det man har lyst til, når man er gravid og går og glæder sig til sit lille barn :o)
Det sker forholdsvis hyppigt, at man finder en forsnævring i urinvejene hos et foster. Det opdages normalt, når den gravide kommer til scanning omkring uge 19-20, og forsnævringen gør, at barnet ophober urin i overgangen mellem nyren og urinvejene. Væske i den ene nyre eller begge nyrer er altså tegn på at afløbet ned til blæren ikke fungerer helt optimalt.
Man kan desværre ikke på forhånd sige noget om, hvad dette på sigt vil betyde. Det må man så vidt jeg ved, vente med at konstatere til barnet er født. Ofte vil det nyfødte barn kunne helbrede sig selv, men hos ca 20% vil det være nødvendigt at operere. Det er nok svaret på dit spørgsmål - det værste der kan ske, er at hun skal opereres ... :o(
Før en evt. operation, bliver barnet undersøgt grundigt og man undersøger blandt andet ved at indsprøjte kontrastvæske i en blodårer. Så optages væsken af nyrerne og udskille i blæren og ved hjælp af et kamera kan man så følge væsken og se hvordan nyrerne fungerer, hvor meget passage der er i urinlederne og ud fra dette vurderer lægerne så, hvad man vil gøre ved det.
Hvis det viser sig at jeres barn har problemer med den ene eller begge sine nyrer, så vil barnet naturligt blive undersøgt regelmæssigt og man vil hele tiden følge op på hvordan det går og derfor hele tiden vurdere, hvorvidt man skal ændre behandlingsstrategi eller fortsætte som hidtil.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og giver dig en smule ro. Jeg tænker også at hvis andre derude har oplevet det samme som dig og har lyst til at give dig en beroligende historie, så er man velkommen til at skrive ... :o)
Pas godt på dig selv og den lille i din mave, stort knus herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske