Svar: Væske i fosterets nyre

12. april 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Louise

Jeg er ked af at høre at I har fået en sådan besked til scanning. Det er aldrig rart at få at vide, at tingene ikke er helt som de skal være, det giver en masse (ofte unødig) bekymring og det er jo ikke det man har lyst til, når man er gravid og går og glæder sig til sit lille barn :o)

Det sker forholdsvis hyppigt, at man finder en forsnævring i urinvejene hos et foster. Det opdages normalt, når den gravide kommer til scanning omkring uge 19-20, og forsnævringen gør, at barnet ophober urin i overgangen mellem nyren og urinvejene. Væske i den ene nyre eller begge nyrer er altså tegn på at afløbet ned til blæren ikke fungerer helt optimalt.

Man kan desværre ikke på forhånd sige noget om, hvad dette på sigt vil betyde. Det må man så vidt jeg ved, vente med at konstatere til barnet er født. Ofte vil det nyfødte barn kunne helbrede sig selv, men hos ca 20% vil det være nødvendigt at operere. Det er nok svaret på dit spørgsmål - det værste der kan ske, er at hun ...

Annonce

... skal opereres ... :o(

Før en evt. operation, bliver barnet undersøgt grundigt og man undersøger blandt andet ved at indsprøjte kontrastvæske i en blodårer. Så optages væsken af nyrerne og udskille i blæren og ved hjælp af et kamera kan man så følge væsken og se hvordan nyrerne fungerer, hvor meget passage der er i urinlederne og ud fra dette vurderer lægerne så, hvad man vil gøre ved det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis det viser sig at jeres barn har problemer med den ene eller begge sine nyrer, så vil barnet naturligt blive undersøgt regelmæssigt og man vil hele tiden følge op på hvordan det går og derfor hele tiden vurdere, hvorvidt man skal ændre behandlingsstrategi eller fortsætte som hidtil.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt på vej og giver dig en smule ro. Jeg tænker også at hvis andre derude har oplevet det samme som dig og har lyst til at give dig en beroligende historie, så er man velkommen til at skrive ... :o)

Pas godt på dig selv og den lille i din mave, stort knus herfra :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte