Svar: Hvordan ved man at man er gravid?
3. maj 2004
Alder:
0 mdr.
Hej
Nogle kvinder er meget sensitive og mærker eller har hurtigt en fornemmelse af at være blevet gravide, og graviditetstesten vil bare være en bekræftelse på noget, som hun allerede ved. Andre kvinder mærker ikke noget til det, før længere henne i graviditeten.
Nogle af de første tegn kan være brystspændinger. Brysterne bliver større og bliver ømme. Nogle bliver mere trætte, andre får det lidt skidt og bliver meget følsomme overfor visse lugte og smag.
Statistisk ved jeg ikke hvad chancen er for at blive gravid, når man netop er stoppet med p-piller. Umiddelbart kunne man dog godt forestille sig at chancen var forholdsvis stor, da alle hormoner er nøje afstemt. Andre har den teori at kroppen ofte har behov for at blive renset igennem, hvilket betyder at den første menstruation efter p-pillestop er voldsommere end tidligere og herefter er chancen for fraviditet større. Videnskabeligt bevis for nogle af disse påstande tror jeg ikke findes.
Krydser fingre for dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske