Svar: Ægløsningstest

4. april 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Josefines mor

Det er rigtig dejligt at I nu forsøger at blive gravide igen, jeg tror dog som du selv er inde på, at din krop fortsat har behov for at restituere sig lidt, netop fordi du fødte meget for tidligt sidste gang og Josefine er stadig ikke så gammel. Derfor tænker jeg også at tiden nok arbejder for jer og det skal nok lykkes igen - du er jo blevet gravid uden problemer før, så mon ikke det lykkes på ny, når tid er :o)

Med hensyn til ægløsningstidspunkt, så kan man jo beregne sig frem til dette præcis som du også har gjort. Nogle gange spiller kroppen dog en et pus og så flytter tidspunktet sig alligevel. Med samleje ca hver 3 dag, så lyder det dog som om at I nok skal ramme et tidspunkt, hvor det kan lykkes ...

Ægløsningstidspunktet kan altså variere lidt fra kvinde til kvinde, men som udgangspunkt vil de fleste kvinder have ægløsning 14 dage før første dag i næste menstruation. Kvinder der således har en meget regelmæssig menstruationscyklus vil således kunne beregne sig frem til ægløsningstidspunktet. En kvinde med en menstruationscyklus på 28 dage, vil umiddelbart kunne blive gravid 14 dage efter menstruationens første dag.

Har man uregelmæssig menstruation er det dog lidt sværere at beregne ægløsningstidspunktet. Her kan man i stedet benytte sig af f.eks. ægløsningstests. Det kan anbefales at du sammen med dette begynder at måle din morgentemperatur.

Det er sådan at når din ægløsning har fundet sted, så stiger din temperatur, - hvis du således hver dag i hele perioden prøver at tage din morgentemperatur, så kan din temperaturforhøjelse give dig et mere præcist billede af hvornår du har ægløsning end en udregning. Samtidig kan du så anvende en ægløsningstest, da det er en sikker og nem måde til at forudsige ægløsning, og dermed finde din frugtbare periode.

Når dine æggestokke frigiver et æg, så fanges det af æggelederen og føres frem mod livmoderen. Dette sker på grund af det luteiniserende hormon LH og i 1-2 døgn lige inden ægløsningen stiger koncentrationen af LH.

En ægløsningstest måler koncentrationen af LH-hormon i din urin og når testen er positiv er ...

Annonce

... chancen for at blive gravid størst i de efterfølgende 2-3 dage. Det vil være godt at I har samleje allerede den dag, hvor du har en positiv test, da din mands sæd kan overleve i nogle døgn. Du kan altså blive gravid samme dag, som du har en positiv ægløsningstest og så de efterfølgende ca. 2 dage.

Ud over at måle temperatur, så du har fornemmelsen af at ægløsningen er på vej, så kan du også kigge på dit udflåd. Når dit udflåd ændrer struktur, bliver mere fast i konsistensen, når du ligesom kan strække det imellem dine fingre, så er det også tegn på ægløsning. Altså se efter udflåd som virker lidt langt og sejt i det, modsat udflåd der virker mere smattet.

Så du skal altså holde øje med om du har lidt temperaturforhøjelse, hvordan dit udflåd ser ud og så tage en test, når du mener det kan være nu - når testen er positiv, så er det bare med at gå igang.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men udover at regne sig frem til det mest optimale tidspunkt, så er kosten også vigtig. Det er vigtigt at spise sundt, varieret, ikke drikke alkohol, ikke ryge tobak eller andet, slukke tørsten i vand fremfor i koffeinholdige drikke osv. Det er her også vigtigt at du nu begynder at tage folinsyre. Det er især vigtigt fordi du har født meget fortidlig før og undersøgelser viser at folinsyre, sund kost og især indtag af essentielle fedtsyrer (fisk) har betydning for og kan forebygge for tidlig fødsel.

Udover mad og drikke, så er motion også vigtigt. Ikke overdreven motion, men ½ times motion dagligt er en rigtig god idé. Er man overvægtig kan det ændre på hormonbalancen og dermed påvirke chancerne for graviditet negativt.

Hvorvidt en zoneterapeut vil kunne forbedre jeres chancer tør jeg ikke sige noget om, skader gør det vel ikke. Men ellers vil jeg foreslå dig at du får en henvisning til en gynækolog og får en tid, hvor vedkommende kan scanne dig og fortælle dig om alt ser fint og normalt ud. Hvis æggestokke, æggeledere osv. ser ud som det skal, så må du væbne dig lidt med tålmodighed. Men bliv lige tjekket en ekstra gang og drøft din situation med en gynækolog, det er en god idé :o)

Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god påske :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.