Svar: Hyppig menstruation og vil gerne være gravid

18. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Helle

Jeg er ked af at høre, at du oplevede at abortere i uge 8, jeg kan godt fornemme at I brændende ønsker jer at få et barn mere. Heldigvis er der dog ikke noget der tyder på, at det ikke skal kunne lade sig gøre, så lad os krydse fingre for det bedste :o)

Når man aborterer, så kan menstruationen godt blive lidt uregelmæssig og at den flytter sig et par dage, at cyklus varierer mellem at være 27 dage til 29 dage er helt normalt og burde umiddelbart ikke betyde noget for din evne til at blive gravid igen.

Nogle kvinder mærker ægløsningstidspunktet som en lille smerte eller en krampelignende fornemmelse, hvor andre kvinder slet ikke mærker det. Det kan være meget svært at beregne det præcise ægløsningstidspunkt, men man ved at der går ca 14 dage mellem ægløsningen og en ny menstruation. Da du har en cyklus på ca 28 dage, vil din ægløsning formodentlig ligge 14 dage efter sidste menstruations første dag. Det kan så variere et par dage, men sådan ...

Annonce

... cirka midt i perioden.

Hvis du vil være helt sikker på om du har ægløsning, så kan du købe ægløsningstest, for at se hvornår i cyklus den finder sted. Du kan også se på dit udflåd, som vil ændre sig på ægløsningstidspunktet. Fra at være lidt 'klattet' og uklart/hvidligt bliver det frugtbare sekret mere klart og elastisk og minder lidt mere om rå æggehvide. Når sekretet ser sådan ud, kan det beskytte sædcellerne så de kan overleve længere og måske længe nok til at de når ægløsningstidspunktet og du bliver gravid.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sædcellerne kan godt holde sig et par dage i livmoderen og det betyder at man ikke behøver ramme det præcise ægløsningstidspunkt for at blive gravid. Hvis I derfor forsøger at have samleje nogle dage op til at du regner med at have ægløsning, så kan chancen være større.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og krydser fingre for at du snart igen kan melde om en positiv test.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

22. maj 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kommer jeg til at elske mit barn

Kære Helen. Kommer alle mødre til at elske deres børn og blive glade for...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far