Svar: Hyppig menstruation og vil gerne være gravid
18. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
Jeg er ked af at høre, at du oplevede at abortere i uge 8, jeg kan godt fornemme at I brændende ønsker jer at få et barn mere. Heldigvis er der dog ikke noget der tyder på, at det ikke skal kunne lade sig gøre, så lad os krydse fingre for det bedste :o)
Når man aborterer, så kan menstruationen godt blive lidt uregelmæssig og at den flytter sig et par dage, at cyklus varierer mellem at være 27 dage til 29 dage er helt normalt og burde umiddelbart ikke betyde noget for din evne til at blive gravid igen.
Nogle kvinder mærker ægløsningstidspunktet som en lille smerte eller en krampelignende fornemmelse, hvor andre kvinder slet ikke mærker det. Det kan være meget svært at beregne det præcise ægløsningstidspunkt, men man ved at der går ca 14 dage mellem ægløsningen og en ny menstruation. Da du har en cyklus på ca 28 dage, vil din ægløsning formodentlig ligge 14 dage efter sidste menstruations første dag. Det kan så variere et par dage, men sådan cirka midt i perioden.
Hvis du vil være helt sikker på om du har ægløsning, så kan du købe ægløsningstest, for at se hvornår i cyklus den finder sted. Du kan også se på dit udflåd, som vil ændre sig på ægløsningstidspunktet. Fra at være lidt 'klattet' og uklart/hvidligt bliver det frugtbare sekret mere klart og elastisk og minder lidt mere om rå æggehvide. Når sekretet ser sådan ud, kan det beskytte sædcellerne så de kan overleve længere og måske længe nok til at de når ægløsningstidspunktet og du bliver gravid.
Sædcellerne kan godt holde sig et par dage i livmoderen og det betyder at man ikke behøver ramme det præcise ægløsningstidspunkt for at blive gravid. Hvis I derfor forsøger at have samleje nogle dage op til at du regner med at have ægløsning, så kan chancen være større.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej og krydser fingre for at du snart igen kan melde om en positiv test.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske