Svar: Atypiske celler og graviditet?
2. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Hvor er det dejligt at I har besluttet at I gerne vil have et barn :o)
Jeg synes det er lidt problematisk, at lægen har sagt til dig at du har atypiske celler uden at give dig en forklaring og uden at fortælle dig, hvordan du skal forholde dig. Jeg synes derfor du skal kontakte din læge og bede om at få dette forklaret nærmere og spørge, hvordan du skal forholde dig nu hvor I gerne vil arbejde aktivt på at få et barn.
Da jeg er sundhedsplejerske og ikke læge, så ved jeg ikke nok om celleprøver til at udtale mig om hvorvidt man vil anbefale dig at vente med graviditet eller hvorvidt man siger, at det er uden betydning. Jeg ved dog at celleforandringer normalt ikke påvirker muligheden for at blive gravid og få børn. Heller ikke et evt. keglesnit behøver at få nogen betydning, hvis det viser sig nødvendigt at lave et sådan.
Jeg kan godt forstå at du er urolig og i tvivl om hvad det rigtige er at gøre og jeg synes du skal kontakte din læge og bede om en uddybende samtale. Du kan også bede din læge om en henvisning til en gynækolog og så drøfte det med ham/hende. Det er jo den læge som ved mest om kvinders underliv :o)
Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske