Svar: Atypiske celler og graviditet?

2. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Christina

Hvor er det dejligt at I har besluttet at I gerne vil have et barn :o)

Jeg synes det er lidt problematisk, at lægen har sagt til dig at du har atypiske celler uden at give dig en forklaring og uden at fortælle dig, hvordan du skal forholde dig. Jeg synes derfor du skal kontakte din læge og bede om at få dette forklaret nærmere og spørge, hvordan du skal forholde dig nu hvor I gerne vil arbejde aktivt på at få et barn.

Da jeg er sundhedsplejerske og ikke læge, så ved jeg ikke nok om celleprøver til at udtale mig om hvorvidt man vil anbefale dig at vente med graviditet eller hvorvidt man ...

Annonce

... siger, at det er uden betydning. Jeg ved dog at celleforandringer normalt ikke påvirker muligheden for at blive gravid og få børn. Heller ikke et evt. keglesnit behøver at få nogen betydning, hvis det viser sig nødvendigt at lave et sådan.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan godt forstå at du er urolig og i tvivl om hvad det rigtige er at gøre og jeg synes du skal kontakte din læge og bede om en uddybende samtale. Du kan også bede din læge om en henvisning til en gynækolog og så drøfte det med ham/hende. Det er jo den læge som ved mest om kvinders underliv :o)

Jeg håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor