Svar: Alkohol og graviditet
24. februar 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Ingrids mor
Hvor er det dog fantastisk, tusind gange tillykke, hvor bliver det dejligt for jer at få en lille en mere og hvor er jeg glad for at få lov til at følge med her fra sidelinien :o)
I forhold til alkohol og graviditet, så ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige til dig. Du har jo fuldstændig ret i at gjort er gjort og at det vigtigste lige nu er at sørge for at leve sundt fremover. Det gavner hverken dig eller dit ufødte barn at tænke på, hvad der kan være sket, hvilken påvirkning der kan have været og jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at give dig en nok unødig bekymring, hvilket jeg naturligt kommer til, når jeg skal svare på "hvordan påvirker alkohol et lille foster ...?".
Men nu har du spurgt og så må jeg jo svare ...
Man ved at alkohol kan give forskellige skader og kan påvirke barnets udvikling og det kan give forskellige skader afhængig af i hvilken fase af graviditeten, der drikkes. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen at kvinder der planlægger at blive gravide undlader at drikke alkohol.
Det har noget at sige, hvor meget man drikker, påvirkningen af barnet afhænger altså af hvor stor en mængde alkohol barnet udsættes for. Når man som gravid drikker alkohol, så optages alkoholen i blodet og barnet får den samme alkoholkoncentration i blodet som moderen, fordi alkoholen føres gennem moderkagen over i barnet.
Ud fra det du fortæller, så går jeg ikke ud fra at du har været fuld, men at du i juledagene har fået et glas vin eller to til maden, har fået lidt gløgg eller lignende - så du har drukket alkohol, men ikke i meget store mængder og ikke over længere tid ...
I forhold til skader, så ved man at alkohol har betydning for medfødte hjerneskader og derudover er de alvorligste skader af alkohol hjertefejl og misdannelser. Barnet vil ofte også kunne få adfærdsforstyrrelser og større eller mindre indlæringsproblemer.
Så er det sagt, og hvad skal du så gøre nu? Prøv at tage det stille og roligt, som en læge sagde forleden "rigtig mange børn er lavet i en brandert..." - og de tager jo heldigvis ikke alle skade.
Jeg håber din scanning er gået godt og at jeg ikke har gjort dig unødigt nervøs. Pas godt på dig selv og din lille i maven, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske