Svar: Alkohol og graviditet

24. februar 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Ingrids mor

Hvor er det dog fantastisk, tusind gange tillykke, hvor bliver det dejligt for jer at få en lille en mere og hvor er jeg glad for at få lov til at følge med her fra sidelinien :o)

I forhold til alkohol og graviditet, så ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal sige til dig. Du har jo fuldstændig ret i at gjort er gjort og at det vigtigste lige nu er at sørge for at leve sundt fremover. Det gavner hverken dig eller dit ufødte barn at tænke på, hvad der kan være sket, hvilken påvirkning der kan have været og jeg må indrømme at jeg ikke er meget for at give dig en nok unødig bekymring, hvilket jeg naturligt kommer til, når jeg skal svare på "hvordan påvirker alkohol et lille foster ...?".

Men nu har du spurgt og så må jeg jo svare ...

Man ved at alkohol kan give forskellige skader og kan påvirke barnets udvikling og det kan give forskellige skader afhængig af i hvilken fase af graviditeten, der drikkes. Derfor anbefaler sundhedsstyrelsen at kvinder der planlægger at blive gravide undlader at drikke alkohol.

Det har noget at sige, hvor meget man drikker, påvirkningen af barnet ...

Annonce

... afhænger altså af hvor stor en mængde alkohol barnet udsættes for. Når man som gravid drikker alkohol, så optages alkoholen i blodet og barnet får den samme alkoholkoncentration i blodet som moderen, fordi alkoholen føres gennem moderkagen over i barnet.

Ud fra det du fortæller, så går jeg ikke ud fra at du har været fuld, men at du i juledagene har fået et glas vin eller to til maden, har fået lidt gløgg eller lignende - så du har drukket alkohol, men ikke i meget store mængder og ikke over længere tid ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I forhold til skader, så ved man at alkohol har betydning for medfødte hjerneskader og derudover er de alvorligste skader af alkohol hjertefejl og misdannelser. Barnet vil ofte også kunne få adfærdsforstyrrelser og større eller mindre indlæringsproblemer.

Så er det sagt, og hvad skal du så gøre nu? Prøv at tage det stille og roligt, som en læge sagde forleden "rigtig mange børn er lavet i en brandert..." - og de tager jo heldigvis ikke alle skade.

Jeg håber din scanning er gået godt og at jeg ikke har gjort dig unødigt nervøs. Pas godt på dig selv og din lille i maven, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.