Svar: Kvalme og medicin

17. januar 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Et stort tillykke med graviditeten, det lyder som et rigtigt ønskebarn for jer - dejligt at I glæder jer så meget :o) Det er også rigtig dejligt, at opleve den glæde at få børn ...

Når jeg slår Primperan op i lægemiddelkataloget så står der under graviditet: "Kan anvendes. Der er data for mange tusinde eksponerede uden tegn på overhyppighed af uønsket fosterpåvirkning".

Garantier er der jo aldrig, men det tyder umiddelbart på at du skal tage det helt roligt :o)

Mange kvinder oplever at have kvalme og opkastninger i de første måneder af graviditeten og for de fleste er det værst om morgenen og det går ofte over efter ca 3 måneder. Men hos nogle kvinder er kvalmen og opkastningerne så hyppige og så voldsomme, at de ikke kan passe deres arbejde og hvor de faktisk bliver rigtig syg af det. De får væske- og vitaminmangel og forstyrrelser i syre-base-forholdet i blodet. Det er rigtig farligt for både mor og barn og derfor er det vigtigt, at du taler med lægen og bliver grundigt undersøgt, hvis du bliver ved med at have kvalme, taber dig osv.

Ellers er der følgende råd:

* Spis hyppige og små lette måltider. Spis f.eks. gerne ristet brød og kiks og undgå fed og krydret mad. Spis gerne lidt inden du stiger ud af sengen om morgenen og også gerne inden du lægger dig til at sove. Gør det til en vane at have en tallerken med lidt kiks stående på natbordet :o)

* Drik masser af ...

Annonce

... væske og drik helst vand, saft eller juice. Lav evt. en smoothie med blandede frugter og frosnebær. Undgå te og kaffe, da det virker vanddrivende.

* Undgå de lugte som giver dig kvalmen. Mange kvinder har f.eks. svært ved at klare lugten af stegt mad og har derfor svært ved at være i køkkenet om aftenen, når aftensmaden tilberedes.

* Gå i stedet en tur, få masser af frisk luft, gerne flere gange om dagen

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

* Spis mandler, det er et gammelt husmoderråd mod sure opstød og kvalme. Du behøver ikke smutte dem, spis du bare en håndfuld som de er efter behov. Mandler og også andre nødder indeholder lidt kalorier og virker også syrebindende.

* Og så kan man tale med lægen om at få noget syrebindende medicin, der neutraliserer mavesyren - men det har I nok allerede talt om.

Med hensyn til din diarré, så kan dette også hænge sammen med at din livmoder vokser og trykker på dine tarme, samtidig med at du jo ikke spiser særlig varieret på grund af din kvalme. Det er i forhold til diarré også rigtig godt at spise brød, kiks og lignende. Men også tykmælk, cultura, A38 og lignende surmælksprodukter gerne med revne æbler, kan være rigtig godt. Drik også gerne æblejuice, da æbler indeholder meget kalium, som man meget let mister når man har diarré og kaster op.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend. Pas godt på dig selv og den lille i din mave :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder