Brev:
Kvalme og medicin
17. januar 2009
Alder:
0 mdr.
Kvalme og medicin
Hej Helen.
Jeg er i den lykkelige situation, at jeg er nu er 11 uger henne i min graviditet. Det har været noget af den mest vidunderlige nyhed både for min kæreste og jeg, at vi skal være forældre.
1. De første par måneder har jeg dog været plaget af svær kvalme. Har forsøgt at holde mig fra medicin indtil nu, hvor jeg har sørget for at bruge akupressur armbånd, drukket ingefær the samt mynte the, spist mange små måltider samt appelsiner med mere for at dulme kvalmen. Dette lykkedes mig dog også i den første måned, hvorefter kvalmen blev tiltagende og til sidst begyndte vægten også at dale grundet madlede.
Af denne årsag kontaktede jeg lægen for et par dage siden, som har udskrevet primperan til mig. Jeg må tage i alt 10mg primperan, 1 tablet 3 gange dagligt. Dette har haft en rigtig god effekt på mig og jeg har haft det utrolig dejligt. Ved kontakten med lægen spurgte jeg ind til om primperan kunne have en skadelig effekt for fosteret, hvilket jeg blev oplyst ikke kunne ske.
Jeg har dog efterfølgende læst på internettet, at det ikke anbefales at gravide bruger primperan i 1 trimester, hvorfor jeg bliver lidt nervøs.
Vil derfor gerne høre ind til om du kan fortælle mig nærmere om primperan kan have en skadelig effekt eller ej.
2. I forbindelse med kvalmen, har jeg på det sidste også oplevet generende diarre. Dette har indtil nu varet en uges tid, men har dog været i bedring af og til. Normalt lider jeg meget af en irriteret tarm, hvorfor jeg ofte oplever at have diarre.
Jeg forsøger derfor at tilpasse min kost hertil, hvor jeg dagligt starter dagen med en portion havregrød. I løbet af dagen spiser jeg mindre måltider af 6 gange og forsøger at holde mig godt varm hele tiden. I forbindelse med graviditeten, tænker jeg dog om diarreen kan have en negativ effekt, hvorfor jeg gerne vil høre dig om du ku have nogle råd til min daglige kost for at jeg kan få minimeret dette problem.