Svar: Endelig gravid, ny læge

10. december 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nicola

Tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt for dig. Jeg ved at du har ønsket det længe og jeg kan godt forstå at du nu glæder dig rigtig meget og ønsker det bedste for den lille i din mave.

Du fortæller at du nu har fået en sygemelding på 14 dage og det lyder rigtig fint. Jeg tænker at lægen så må have lyttet til dig og dit behov - ellers ville du jo ikke have fået den sygemelding.

Det lyder dog som om at jeres kemi ikke er den bedste og derfor er det rigtig fint, at du nu har bedt om at få en ny læge. Det er vigtigt at du føler dig fuldstændig tryg ved din læge og føler at du kan komme og blive taget alvorligt, at der bliver lyttet og at I finder en løsning på de problemer du nu har. Det gælder både nu, men bestemt også når ...

Annonce

... du står med en lille ny og gerne vil være sikker på at alt er som det skal være.

Du kan ikke gøre så meget andet end du allerede har gjort. Du må fortælle den nye læge, hvordan du har det, hvad du har oplevet og hvad du tænker du har behov for. Nogle gange hjælper det at skrive tingene lidt ned inden besøget, så du husker alt hvad du gerne vil sige. Fortæl også lægen, hvorfor du har skiftet læge og at du håber den nye læge vil lytte mere til dig og hjælpe dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Fortæl også lægen om den lille i maven, at du har ønsket at blive gravid længe og at det er vigtigt for dig, at alt går godt og stille og roligt skrider frem.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med den nye læge, pas godt på dig selv og den lille i din mave :o)

Rigtig god jul herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig