Brev:
Spørgsmål om kost og fladt baghoved
10. december 2008
Alder:
4 mdr.
Spørgsmål om kost og fladt baghoved
Hej Helen.
Mange tak for dine gode svar - Nanna er nu snart 5 måneder og vi er efter sidste sp besøg begyndt med lidt mos, fordi hendes kurve flader lidt ud nu. Vi fik at vide, at vi gerne må starte op med kartoffel/gulerodsmos - det har vi gjort og Nanna spiser med stort velbehag.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget hun må spise? Hvor længe skal hun have det samme? Hvordan gør man med den næste ting som bliver grød? Gør man sådan at hun får kartoffelmos til aften og grød til middag? Eller er det så kun grød i en uge - fjorten dage?
Jeg mindes at have læst at maden kun er smagsprøver indtil de er 6 måneder - er det korrekt? Hvor meget svarer en portion til og hvornår er de oppe på det? Ved ikke helt om du kan se, hvad jeg mener med mine spørgsmål, men det er nok om du kan hjælpe mig med en plan for, hvordan man gør det med maden:o)
Nanna vil gerne tage flasken nu, men vil kun have arlas babymælk og vil gerne have vælling, men hvor meget vælling må hun få, når hun også får mos?
hun bliver forsat ammet alt det hun har lyst til:o).
Vi har dog bemærket at hun efter vi er begyndt på skemad er begyndt at sove rigtig dårligt om natten - hun vågner nu hver time til hveranden. Er det mon pga maden og burde hun få hendes mad til middag og ikke aften? Tænker om der er nogen sammenhæng.
Hvor tit skal børn have afføring når de får skemad - ammebørn kan der jo gå længere tid ved end flaskebørn.
Endvidere har jeg et spørgsmål - Nannas baghoved er blevet en anelse flad sagde sp og havde godt selv lagt mærke til det. Hun ligger alt hvad hun kan på maven i hendes vågentid og sover på siden om dagen, hvor vi kan holde øje med hende, og alligevel er hun blevet lidt flad. Hverken jeg eller hendes far har meget baghoved, så måske er det også genetisk, men kan man nå at rette det op? Jeg syntes jo at vi gør alt hvad vi overhovedet kan for at forebygge en flad og skævt kranie.
Fladheden er kommet omkring 3½ måneders alderen - er det ikke sent? og hvor længe kan man overhovedet nå, at rette op på det? Er rigtig ked af at hun er lidt flad for syntes det ser så træls ud og føler det som om vi ikke har været obs nok. det betyder nu, at hun nærmest aldrig ligger på ryggen og leger, men er det ikke også dårligt for hendes udvikling, at hun ikke gør det? og kan man da ligge en af de tynde babypuder ind under hendes legetæppe for at skåne hendes kranie?
hun sover på en latexmadras fra dunipillo og har lagt mærke til at hendes hoved ikke synker ned i madrassen - kan det være årsagen? og kender du til jens thorns madrasser (tip top) om den kan forebygge mere?
Glæder mig til dine svar
Med venlig hilsen
Louise