Spørgsmål om kost og fladt baghoved

10. december 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Spørgsmål om kost og fladt baghoved

Hej Helen.

Mange tak for dine gode svar - Nanna er nu snart 5 måneder og vi er efter sidste sp besøg begyndt med lidt mos, fordi hendes kurve flader lidt ud nu. Vi fik at vide, at vi gerne må starte op med kartoffel/gulerodsmos - det har vi gjort og Nanna spiser med stort velbehag.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget hun må spise? Hvor længe skal hun have det samme? Hvordan gør man med den næste ting som bliver grød? Gør man sådan at hun får kartoffelmos til aften og grød til middag? Eller er det så kun grød i en uge - fjorten dage?

Jeg mindes at have læst at maden kun er smagsprøver indtil de er 6 måneder - er det korrekt? Hvor meget svarer en portion til og hvornår er de oppe på det? Ved ikke helt om du kan se, hvad jeg mener med mine spørgsmål, men det er nok om du kan hjælpe mig med en plan for, hvordan man gør det med maden:o)

Nanna vil gerne tage flasken nu, men vil kun have arlas babymælk og vil gerne have vælling, men hvor meget vælling må hun få, når hun også får mos?
hun bliver forsat ammet alt det hun har lyst til:o).

Vi har dog bemærket at hun efter vi er begyndt på skemad er begyndt at sove rigtig dårligt om natten - hun vågner nu hver time til hveranden. Er det mon pga maden og burde hun få hendes mad til middag og ikke aften? Tænker om der er nogen sammenhæng.

Hvor tit ...

Annonce

... skal børn have afføring når de får skemad - ammebørn kan der jo gå længere tid ved end flaskebørn.

Endvidere har jeg et spørgsmål - Nannas baghoved er blevet en anelse flad sagde sp og havde godt selv lagt mærke til det. Hun ligger alt hvad hun kan på maven i hendes vågentid og sover på siden om dagen, hvor vi kan holde øje med hende, og alligevel er hun blevet lidt flad. Hverken jeg eller hendes far har meget baghoved, så måske er det også genetisk, men kan man nå at rette det op? Jeg syntes jo at vi gør alt hvad vi overhovedet kan for at forebygge en flad og skævt kranie.

Fladheden er kommet omkring 3½ måneders alderen - er det ikke sent? og hvor længe kan man overhovedet nå, at rette op på det? Er rigtig ked af at hun er lidt flad for syntes det ser så træls ud og føler det som om vi ikke har været obs nok. det betyder nu, at hun nærmest aldrig ligger på ryggen og leger, men er det ikke også dårligt for hendes udvikling, at hun ikke gør det? og kan man da ligge en af de tynde babypuder ind under hendes legetæppe for at skåne hendes kranie?
hun sover på en latexmadras fra dunipillo og har lagt mærke til at hendes hoved ikke synker ned i madrassen - kan det være årsagen? og kender du til jens thorns madrasser (tip top) om den kan forebygge mere?

Glæder mig til dine svar

Med venlig hilsen
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder