Svar: Gravid igen, men ingen sexlyst

25. november 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære frustrerede mor

Jeg kan godt forstå du er frustreret, for det er vigtigt at jeres sexliv fungerer, det er vigtigt at I to forældre har det sammen. Derfor synes jeg også det er godt du skriver, for det viser jo at du ikke er ligeglad, men faktisk gerne vil have det op at køre igen ...

Jeg synes det er rigtig vigtigt at du prøver at finde ud af hvorfor du har mistet lysten til sex efter du er blevet gravid. Var det også sådan da du ventede din første dreng? Handler det om nogle ubevidste tanker - f.eks. nervøsitet for at der skal ske noget med barnet, at I vil kunne fremprovokere en fortidlig fødsel eller er det noget mere fysisk, at du f.eks. ikke føler dig attraktiv på grund af din store mave, ømme bryster som måske lækker med mælk, hvis du får orgasme eller ...?

Måske handler det om at du føler dig presset, måske er det fordi du har svært ved at forholde dig til både at skulle være mor, gravid og elskerinde. Hvad tror du det skyldes, prøv at gøre dig nogle tanker, hvor hvis du kender årsagen, så er det også lettere at finde en løsning.

Jeg vil ikke anbefale dig at tage medicin for at få sexlysten igang, derimod vil det være meget bedre at du og din mand laver nogle aftaler og taler om hvordan I kan gøre. Du skriver "jeg føler at vi ikke en gang kan ligge og nusse, uden det skal føre til mere" og det er en af de ting I bliver nødt til at tale om og lave aftale omkring.

Jeg tror det er vigtigt at du kan føle dig afslappet og ikke presset og derfor skal I lave en aftale om at du siger til, hvis du vil mere, men som udgangspunkt skal der ikke ske mere. I skal nusse, kærtegne, massere hinanden og være der for hinanden uden at det ender med samleje - med mindre du bliver tændt på det og så siger du til. Jo mere du kan slappe af, jo mere lyst ...

Annonce

... tror jeg også du får.

Men derudover tænker jeg også at du sikkert har det som de fleste kvinder, du vil gerne begæres, du vil gerne ses hele dagen igennem, have små gaver, opvartes lidt, nusses lidt om for at komme i stemning - efter en lang dag med en 1 årig der kræver sin mor og en stor gravid mave der kræver sin kvinde, en masse praktiske gøremål, stress osv. så bliver man træt og hvis man ikke føler sig set og begæret af sin mand i løbet af dagligdagen der er fyldt med vasketøj, bleer og indkøb ved siden af alt det andet, så er det naturligt svært at finde sexlysten frem, når man når til at ligge i dobbeltsengen.

Måske har du i alt dette glemt dig selv og det er vigtigt at du overvejer, hvad der i dagligdagen tænder dig og melder dette ud. Skriv en liste over hvad der tænder dig:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

* Jeg føler, du ser mig og har lyst til mig, når du giver mig kærtegn og holder om mig i løbet af dagen
* Jeg elsker, når du kysser mig i øret og på halsen
* Jeg tænder på, at vi går i bad sammen
* Jeg tænder på, hvis du vil elske med mig et andet sted end i soveværelset
* Jeg elsker, når du rører ved mine bryster
* Jeg synes, det er dejligt, når du sender mig søde sms’er, så jeg ved, du tænker på mig
* Jeg har brug for, at du tager dig tid til at se på mig, når vi taler sammen

Din mand skal lave en tilsvarende liste, I skal altså hver især skrive ned, hvad I godt kan lide og hvad I gerne vil have fordi det gør jer opmærksomme på små ting, som I måske slet ikke vidste betød særlig meget.

I min nye bog "Du bliver en skøn mor" kan du i afsnittet om parforhold læse disse ting + meget mere om, hvordan I kan gøre noget for at styrke jeres parforhold og sexliv.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke - og tillykke med at du venter dig igen :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor