Svar: Gravid - prøver stadig
30. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Nicola
Jeg kan godt forstå du synes det er frygteligt frustrerende, at du ikke bliver gravid og jeg synes det vil være en rigtig god idé at du får en henvisning hos lægen til en gynækolog. Du kan tale med gynækologen om hvordan du skal forholde dig, tidsperspektiv osv. og gynækologen vil også kunne lave en gynækologisk undersøgelse, evt. scanne din livmoder og give dig en idé om hvorvidt alt ser ud som det skal.
Det er normalt at der kan gå flere måneder inden det lykkes at blive gravide og man taler normalt ikke om fertilitetsbehandling og yderligere undersøgelser før man har prøvet i næsten et år uden held. 85-90 % af alle kvinder, der prøver at blive gravide, kan teoretisk forvente at blive gravide inden for det første år, hvis de har jævnligt samleje uden beskyttelse.
Så selvom det er hårdt at få menstruation hver måned, så må du prøve at holde hovedet højt og tro på at det nok skal lykkes. Og som sagt, kan du sagtens få en tid hos en gynækolog og tale med hende/ham - det synes jeg du skal gøre - bestil en tid (der er lang ventetid) og hent så en henvisning hos egen læge bagefter .. :)
Krydser fingre for at der snart sker noget hos jer og blive ved med at holde dig sund og i god form. Det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at ryge hash og drikke alkohol, det er faktisk temmelig problematisk og jeg håber at egen læge er klar over denne problematik ...
Knus og held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske