Svar: Kløe over hele kroppen under graviditet

27. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sanne

Op til 5% af gravide oplever at få hudkløe i løbet af graviditeten. Det er helt normalt at huden på f.eks. maveskindet klør når man er gravid. Det hænger sammen med at maven vokser, huden bliver mere tør, den strækker sig og det klør.

Det er dog sådan at ganske få (ca 1-3%) af de gravide udvikler det der hedder leverbetinget graviditetskløe. Det opstår ofte omkring uge 35 og da din veninden er i 8 måned, så synes jeg det er helt relevant at hun får en ny tid hos sin læge eller drøfter det med sin jordemoder. Man vil kunne tage nogle blodprøver for at se om det er dette, din veninde har og det lyder helt relevant.

Leverbetinget graviditetskløe skal undersøges og behandles ...

Annonce

... af hensyn til barnet. Det opstår ofte ved at man får kløe på arme og ben, det spreder sig til maven og det er især slemt om natten. Kløen opstår som sagt ofte efter 35 uge og det bliver værre jo længere hen mod fødslen man kommer. Efter fødslen forsvinder kløen af sig selv. Sygdommen er godartet og uden problemer for mor, men bestemt ikke for barnet og derfor er det meget vigtigt at man bliver undersøgt og behandlet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor skal du fortælle din veninde at hun bør blive undersøgt, så de kan finde ud af, hvorfor hun klør så meget som hun gør. Og så synes jeg naturligvis også at du skal sige til din veninde at hun skal melde sig ind og skrive til mig selv :o)

Fortsat god dag til jer begge.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder