Svar: Kløe over hele kroppen under graviditet
27. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Sanne
Op til 5% af gravide oplever at få hudkløe i løbet af graviditeten. Det er helt normalt at huden på f.eks. maveskindet klør når man er gravid. Det hænger sammen med at maven vokser, huden bliver mere tør, den strækker sig og det klør.
Det er dog sådan at ganske få (ca 1-3%) af de gravide udvikler det der hedder leverbetinget graviditetskløe. Det opstår ofte omkring uge 35 og da din veninden er i 8 måned, så synes jeg det er helt relevant at hun får en ny tid hos sin læge eller drøfter det med sin jordemoder. Man vil kunne tage nogle blodprøver for at se om det er dette, din veninde har og det lyder helt relevant.
Leverbetinget graviditetskløe skal undersøges og behandles af hensyn til barnet. Det opstår ofte ved at man får kløe på arme og ben, det spreder sig til maven og det er især slemt om natten. Kløen opstår som sagt ofte efter 35 uge og det bliver værre jo længere hen mod fødslen man kommer. Efter fødslen forsvinder kløen af sig selv. Sygdommen er godartet og uden problemer for mor, men bestemt ikke for barnet og derfor er det meget vigtigt at man bliver undersøgt og behandlet.
Derfor skal du fortælle din veninde at hun bør blive undersøgt, så de kan finde ud af, hvorfor hun klør så meget som hun gør. Og så synes jeg naturligvis også at du skal sige til din veninde at hun skal melde sig ind og skrive til mig selv :o)
Fortsat god dag til jer begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske